NS maakt zitplaatszoeker op meer trajecten beschikbaar

NS hoopt de applicatie, die reizigers wijst op lege rijtuigen, volgend jaar landelijk in te voeren. Reizigers kunnen zich dankzij de zitplaatszoeker gelijkmatiger over de hele trein en het perron verdelen.

In 2020 wil NS landelijke dekking voor de zitplaatszoeker.
In 2020 wil NS landelijke dekking voor de zitplaatszoeker. Foto Remko de Waal/ANP

NS gaat haar zitplaatszoeker op acht extra trajecten invoeren. Het bedrijf gaat de applicatie in de toekomst op nog meer lijnen invoeren en hoopt in 2020 landelijke dekking te hebben.

De zitplaatszoeker, die in de smartphoneapplicatie van NS te vinden is, kleurt rijtuigen groen als de kans op een zitplaats goed is. Drukke rijtuigen zullen in de applicatie oranje of rood gekleurd zijn. Passagiers kunnen de app zo gebruiken om eenvoudiger een zitplaats te vinden.

De zitplaatszoeker maakt gebruik van sensoren die in de trein en op het spoor zijn aangebracht. Zo gebruikt NS het gewicht van de wagon om te kijken hoe vol bepaalde rijtuigen zijn. Het klimaatsysteem, dat de temperatuur in treinstellen regelt, meet ook CO2. Die concentratie kan gebruikt worden om het aantal aanwezige reizigers te meten. NS hoopt dat de applicatie betrouwbaar genoeg is om landelijk in te voeren. NS testte de zitplaatszoeker sinds vorig jaar op enkele trajecten.

Het spoorbedrijf hoopt dat treinreizigers zich dankzij de zitplaatszoeker gelijkmatiger over de hele trein zullen verdelen. Passagiers stappen nu vaak op een paar plekken in de trein, schrijft het spoorbedrijf. Daardoor raken die wagons vol en daalt de kans op een zitplaats, terwijl andere rijtuigen juist relatief leeg blijven. De zitplaatszoeker zal passagiers naar die lege wagons leiden, denkt NS.

Lees ook: Tevredenheid NS-passagiers flink gestegen in 2018

Het spoorwegbedrijf overweegt op termijn nog andere indicatoren, zoals WiFi-signalen, de druk op vering en camerabeelden te gebruiken om het aantal passagiers in een rijtuig te schatten.

Kans op zitplaats

NS heeft afspraken gemaakt met het kabinet over de hoeveelheid passagiers die tijdens de spits moeten kunnen zitten. In ruil voor het recht om reizigers te vervoeren op belangrijke trajecten van het spoornet, eist de overheid onder meer dat passagiers “een redelijke kans moeten hebben” op een zitplaats. In deze vervoersconcessie staan bijvoorbeeld ook afspraken over stiptheid van de treinen.

Haalt NS deze afspraken niet, dan volgen mogelijk boetes. Zo kreeg het bedrijf in 2016 een boete van 750.000 euro, omdat de zitplaatsnorm voor hsl-treinen twee jaar achter elkaar niet gehaald werd. De huidige concessie geldt nog tot 2025 en wordt volgend jaar geëvalueerd.

NS streeft dit jaar naar een zitplaatskans in de spits van 95,5 procent. Dat was tot en met september 2018 gemiddeld 95,2 procent. Naast de zitplaatszoeker hoopt NS de kans op een zitplek ook te vergroten door nieuwe sprinters in te zetten met meer zitplaatsen. Deze 118 nieuwe treinen gaan in 2019 gefaseerd het spoor op. Daarnaast probeert het bedrijf de inzet van materiaal te optimaliseren.