Bouwers zeesluis IJmuiden ruziën met fabrikant sluisdeuren

Consortium OpenIJ heeft vanwege vertraging en hogere kosten bij de bouw van de deuren 7,3 miljoen teruggehaald bij het Zuid-Koreaanse Geosung Tech.

De eerste van de in totaal drie sluisdeuren kwam op 20 januari aan in IJmuiden.
De eerste van de in totaal drie sluisdeuren kwam op 20 januari aan in IJmuiden. Foto Michel van Bergen/ANP

Bij de aanleg van de nieuwe zeesluis in IJmuiden is ruzie ontstaan tussen bouwconsortium OpenIJ en Geosung Tech, de Zuid-Koreaanse fabrikant van de sluisdeuren. OpenIJ heeft, vanwege een vertraagde levering en hoger uitgevallen kosten, via een bankgarantie 7,3 miljoen euro teruggehaald bij Geosung. De Zuid-Koreanen zijn daar boos over en willen het geld weer terug.

Beide partijen bevestigen maandagochtend berichtgeving over het conflict van het FD. Michiel van Leeuwen, de Nederlandse advocaat van Geosung, laat weten dat hij mogelijk beslag laat leggen op de sluisdeuren. Of de procedure die daartoe moet leiden al in gang is gezet, wilde de raadsman niet zeggen.

De ruzie is de zoveelste tegenslag in het bouwproject. Eerder kondigden BAM en VolkerWessels, de belangrijkste deelnemers in OpenIJ, al grote vertragingen en kostenoverschrijdingen aan. De sluis had eigenlijk eind dit jaar in gebruik genomen moeten worden, maar door problemen bij de bouw wordt dat nu op zijn vroegst januari 2022. De totale kosten zijn opgelopen van 350 tot 550 miljoen euro.

Wijzigingen aan ontwerp

De drie stalen sluisdeuren van 72 bij 24 meter kwamen begin december aan in Nederland. Dat was later dan afgesproken: de levering had vertraging opgelopen doordat een onderaannemer in Zuid-Korea failliet was gegaan. Ook had OpenIJ wijzigingen aan het ontwerp van de deuren doorgegeven. Door die aanpassingen viel de rekening voor OpenIJ uiteindelijk hoger uit.

Voor het consortium zijn de meerkosten en de vertraging genoeg reden om in een kort geding 22 miljoen euro terug te claimen van Geosung. Een rechter in Amsterdam gaf OpenIJ vorige maand gelijk. Omdat Geosung niet betaalde, lichtte OpenIJ een vooraf afgesproken bankgarantie van 7,3 miljoen euro. Geosung is in hoger beroep gegaan. Wanneer dat dient, is nog niet bekend.

Lees meer over de eerdere problemen bij het bouwproject: Op de tekentafel deed de zeesluis het prima

Advocaat Van Leeuwen laat weten dat Geosung niet blij is met de gang van zaken. “Dat de deuren te laat zijn geleverd, klopt. Maar dit is een complexe zaak. De opdrachtgever heeft gezegd dat er dingen anders moesten. Dat ze hebben gewacht tot de deuren in Nederland waren, en vervolgens het geld hebben teruggehaald, daar is Geosung verbolgen over.”

Daarnaast staat de 22 miljoen euro die OpenIJ terug wil hebben volgens Geosung gelijk aan de totale bouwkosten van de sluisdeuren. “Dat is niet gebruikelijk”, aldus Van Leeuwen. “Het is ook niet gebruikelijk dat ze de meerkosten terugvorderen, want die zijn gewoon ergens op gebaseerd.”

Arbitrage

In het FD zeggen de OpenIJ-bedrijven dat Geosung “wist dat het de deuren veel te laat had geleverd en dat daar financiële consequenties aan zijn verbonden”. Tegenover NRC wil een woordvoerder van BAM niet verder op de zaak ingaan.

Volgens advocaat Van Leeuwen is het waarschijnlijk dat de ruzie uiteindelijk via arbitrage beslecht zal worden. De partijen hebben in hun contract afgesproken dat een internationale arbiter het laatste woord spreekt bij een eventueel geschil, en niet een rechter in Nederland of Zuid-Korea. Wie gaat arbitreren is nog niet bekend, zegt Van Leeuwen.

De nieuwe zeesluis bij IJmuiden moet de grootste ter wereld worden. De doorgang wordt vijfhonderd meter lang, zeventig meter breed en achttien meter diep. De sluis komt in de plaats van de in 1929 gebouwde Noordersluis, die te klein is geworden voor hedendaagse vrachtschepen.