Recensie

Aminé adresseert serieuze onderwerpen in luchtige show

Hiphop De rapper uit Portland combineert de kleurrijkheid van Outkast met de flow van Kaytrananda. Zijn show is een gelaagde en geslaagde wervelwind van grapjes en kruisreferenties.

Aminé in de Melkweg in Amsterdam.
Aminé in de Melkweg in Amsterdam. Foto Emil Varga

Aminé (24) opent zijn show niet zelf, dat doet internetfenomeen Rickey Thompson met een sprankelende videoboodschap, op een levensgroot scherm waarvoor een hoofdrol is weggelegd tijdens de show van Aminé. Het intro van ‘Dr. Whoever’ wordt met gejoel ontvangen. De college drop out uit Portland die in 2016 doorbrak met ‘Caroline’ (252 miljoen keer bekeken op YouTube) treedt op in een Melkweg die uit zijn voegen barst.

Nog maar vier jaar geleden studeerde de zoon van Ethiopische immigranten marketing in witte hipsterhoofdstad Portland, waar indie populair was en de rapscene ‘dood’. De jonge man met vloeibare mimiek en scherpe tong vond zijn uitvlucht in humor en rap. Hij combineert de absurditeit en kleurrijkheid van Outkast en Tyler the Creator met de flow en verende trapbeats van Kaytranada. Zijn werk zit vol ironische referenties die hij tijdens zijn show slim naar voren haalt. Zo leidt de tour-dj ‘Caroline’ speels in met het intro van Outkasts ‘Roses’. Op ‘Cantu’ geeft hij iedereen ervan langs die denkt aan zijn afro te kunnen zitten, terwijl we natuurlijk Solange zien ronddraaien op de achtergrond. Nummers als ‘Spice Girl’ en ‘Chingy’ rapt hij over de instrumentals die zijn dj in noodtempo aan elkaar rijgt. Aminé is ontzettend gevat; zijn tweede album Onepointfive noemde hij een EP/LP/mixtape/album (gaat het mis, dan kan je het nog wegmoffelen in je oeuvre). Soms voelen de nummers die vaak niet meer zijn dan een paar bars met een beat wat onaf. Maar het zorgt wel voor een wervelende show. ‘Spice Girl’ eindigt met beelden van de video van ‘Wannabe’ (1996) die het tienerpubliek luidkeels meezingt.

Ook zijn beeldtaal zit vol kruisreferenties. Hij verwijst veelvuldig naar college humor en comedian Jack Black. In de video van ‘Redmercedes’ koopt hij verkleed als witte kakker een dure auto en wordt hij gediscrimineerd. Live doet hij om het nummer een encore met het publiek dat hij heeft geleerd „I know” te antwoorden als hij „You’re beautiful” schreeuwt. Halverwege vraagt hij een fan om haar toekomstdromen op zijn tourbroek te schrijven en zien we op het grote scherm affirmaties voorbijkomen als „iedereen kan zijn wie hij wil zijn”. Zo verpakt de man met roze en groene glitteroogschaduw in een wervelwind van grapjes, referenties en pakkende trapbeats ook een diepere boodschap.

    • Rolinde Hoorntje