Vliegveld in zee: 46 mld en veel nadelen

Brief minister

Volgens voorlopig onderzoek kost de eventuele aanleg van een luchthaven in de Noordzee 33 tot 46 miljard euro. Dit schrijft minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur, VVD) vrijdag aan de Tweede Kamer. Het luchthaveneiland kan een oplossing zijn voor de capaciteitsproblemen van Schiphol. In hoeverre de luchthaven in zee Schiphol moet vervangen, blijkt niet uit het rapport. Wel wordt gesproken over vijf nieuwe parallelle start- en landingsbanen in zee. Security en bagage-inname blijven bij Schiphol en bagage en passagiers moeten via een aan te leggen ondergronds spoorsysteem naar het luchthaveneiland worden vervoerd. De nieuwe banen zouden tussen 2040 en 2050 klaar kunnen zijn. Daarbij zijn de mogelijkheden tot verdere groei „enorm”. Bureau PosadMaxwan deed op verzoek van de minister het onderzoek. Met nieuwe banen in zee is er minder geluidshinder, luidt een van de conclusies.

Aan de bouwplannen kleven ook veel nadelen, blijkt uit het onderzoek. Zo heeft zijn er waarschijnlijk negatieve gevolgen voor de klimaatdoelen. In de Noordzee moeten hiervoor komende jaren windmolenparken worden aangelegd. Omdat windmolens op vlieghoogte staan, kan een deel van de geplande parken mogelijk niet worden gebouwd. Bovendien hebben nieuwe start- en landingsbanen in zee negatieve gevolgen voor de natuur in de Noordzee, de visserij en de scheepvaart. In de kostenschatting is geen rekening gehouden met de aanleg van de nieuwe ondergrondse spoorlijn en de hoge onderhoudskosten. In de jaren negentig werd ook al onderrzoek gedaan naar een vliegveld in de Noordzee.