Nieuwe mode, gemaakt van kleren uit de uitverkoop

Groen doen Elke week gidst NRC je richting een duurzaam leven.

Veel is vorig jaar geschreven over de enorme berg onverkochte H&M-kleding, die een waarde vertegenwoordigde van 3,3 miljard euro. Dat de Nederlandse ontwerpers Alexander van Slobbe en Francisco van Benthum uit 500 uitverkoopstukken van de keten 250 nieuwe ontwerpen hebben gemaakt, is met deze wetenschap niet meer dan een druppel op een gloeiende plaat. Heel cynisch zou je het zelfs een pr-stuntje kunnen noemen.

Toch zijn er genoeg redenen om enthousiast te worden over het project. De eerste is dat de collectie, een initiatief van H&M Nederland, lokaal is geproduceerd. Bij het Utrechtse atelier van i-did, om precies te zijn. Een organisatie die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt helpt om de weg terug naar werk te vinden, door ze een naaitraining en structuur aan te bieden, en waar bovendien textielresten, zoals de afgedankte uniformen van de Efteling, worden verwerkt tot vilt.

De tweede reden voor enthousiasme is dat Van Slobbe en Van Benthum, die vroeger een eigen dames- respectievelijk mannenmodelabel hadden en nu samenwerken onder de naam Hacked by–, al vijf jaar op deze manier bezig zijn. Ze kopen restpartijen kleding en stoffen op, en maken daar nieuwe dingen van. „Je kunt wel met je vinger naar het modesysteem wijzen”, zegt Van Benthum, „maar je kunt ook gewoon iets doen”. Soms is een kleine ingreep voldoende – een cirkel op en een nieuwe voering in een tas. Af en toe, zoals bij de H&M-collectie, worden van bestaande kledingstukken heel nieuwe dingen gemaakt. Het doel is altijd: overgebleven dingen een nieuwe kans geven. Uitgangspunt is dat zo veel mogelijk van een kledingstuk wordt gebruikt. Dus als ergens de mouwen van worden gebruikt, dan wordt ook iets verzonnen voor de rest. De eerste twee jaar werden de ontwerpen alleen in Nederland verkocht, inmiddels is Japan de grootste afzetmarkt. H&M is niet de eerste winkel(keten) die een speciale collectie bestelde. Eerder maakte Hacked by– er bijvoorbeeld een voor de Maastrichtse luxeboetiek Kiki Niesten.

Lees ook: Al mijn overhemden, broeken, pakken en jassen zijn tweedehands

Nog een reden om het initiatief – vanaf 14 februari te koop, alleen in de H&M-vestiging aan het Rokin in Amsterdam – toe te juichen: het is een mooie (dames)collectie: uitgesproken, fraai van kleur, modieus, en de materialen voelen oké aan. Van Slobbe: „We hebben natuurlijk wel gekózen.” Waar nodig zijn andere (rest)stoffen gebruikt.

De kans dat ook deze kledingstukken op H&M’s afvalberg terecht komen, lijkt niet erg groot.

    • Milou van Rossum