Recensie

‘Buitentijd’, advertorials voor in je backpack

Winterkampeerders, opgelet: neem je besneeuwde schoenen ’s nachts mee in je slaapzak. Dat voorkomt dat je je voeten de volgende ochtend in ijsklompen moet steken. Aldus luidt een van de vele ‘buitenhacks’ in het nieuwe reclametijdschrift van Bever, Buitentijd genaamd.

Deze winter verspreidde de outdoorketen het eerste nummer via de eigen winkels en als extraatje bij bestellingen in de webshop. Maar wat de printoplage tot het ongekende aantal van 450.000 exemplaren bracht, was de verspreiding via de kantines van sportclubs en leestafels van cafés. Iedere vier maanden een nieuw nummer, met reisverhalen toegespitst op het seizoen. „Mensen motiveren naar buiten te gaan”, blogde de redactie over de missie. Mét onze musthave-spullen, als stille boodschap. Bij ieder stuk daarom een plaatje van een wandelschoen, sneeuwbril, rugzak of skibroek.

Aan de cover zie je niet dat het een blad van Bever is – tenzij je de bever herkent als logo. De argeloze lezer zal niet doorhebben dat hij met advertorials, verhalende advertenties, van doen heeft. Stukjes die overduidelijk wél reclames zijn, worden aangekondigd met ‘advertorial’. Daardoor lijkt de rest onafhankelijk en redactioneel.

Advertentietekst of niet, wie van actieve vakanties houdt, wordt zeker geïnformeerd en voorzien van wijze tips. Een greep: „Geen geduld om een dagboekje bij te houden? Maak voicememo’s om je avonturen op te slaan. Wil je je benen voorbereiden, neem dan altijd de trap. Houd je rug recht en gebruik de trapleuning niet.” Voor de soloreiziger: „Laat je vrienden een Spotify-playlist samenstellen. Zo heb je én nieuwe muziek én voelen je vrienden dichtbij.” Met de aanprijzing van het filosofische reisboek Het ware leven is elders, stimuleert Buitentijd ook ‘ethisch’ toerisme. Bewonderenswaardig voor zo’n commerciële uitgave.