Weer meer reizigers via Nederlandse vliegvelden

De Nederlandse luchtvaart blijft gestaag groeien. Afgelopen jaar ontvingen de Nederlandse luchthavens 79,6 miljoen reizigers. Dat zijn er 4,5 procent meer dan in 2017, zo blijkt uit CBS-cijfers die deze woensdag zijn gepubliceerd. De lijn omhoog is tien jaar geleden ingezet. Sindsdien komen er ieder jaar een paar miljoen reizigers bij.

Veruit de meeste passagiers , 71 miljoen, komen voor rekening van Schiphol. De tweede luchthaven is Eindhoven Airport, met 6,2 miljoen reizigers. Ook via de drie andere Nederlandse luchthavens – Rotterdam The Hague, Maastricht Aachen en Groningen Eelde – gingen meer mensen op reis met het vliegtuig.

De CBS-cijfers illustreren dat de Schiphol tegen zijn grenzen aanloopt. Deze luchthaven meldde al eerder dat de grens van 500.000 vluchten op een haar na bereikt is. Het CBS telde in het voorbije jaar 499.444 vluchten, om precies te zijn.

De luchthaven Schiphol mag tot en met 2020 niet verder groeien dan die grens van een half miljoen vluchten: dat is in in 2008 al afgesproken. Over groei na 2020 woedt een politieke discussie. Omwonenden van Schiphol zijn tegen het voornemen van de luchthaven om verder te groeien, vanwege geluidsoverlast. De onenigheid is zo groot dat het overlegorgaan Omgevingsraad Schiphol, waarvan oud-milieuminister Hans Alders voorzitter is, geen advies kon uitbrengen. Dat meldde de raad vorige week.

Het is nu aan minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) om in de komende maanden de knoop door te hakken.

Lees ook: Toch geen advies over groei Schiphol, minister moet keuze maken.