Recensie

Recensie Theater

Mooie blik op de belofte van jonge dansers

Dans ‘Unboxing Ballet’ presenteert een jonge generatie dansen. Zelfs de niet perfect uitgevoerde choreografie biedt een mooie blik op beloftevolle jonge dansers.

Beeld uit ‘Mesmer’ van choreograaf Wubkje Kuinderma.
Beeld uit ‘Mesmer’ van choreograaf Wubkje Kuinderma. Foto Hans Gerritsen
    • Francine van der Wiel

Cadeautjes uitpakken: op YouTube schijnt het te wemelen van kinderen die pakjes openmaken. Unboxing, heet zulks. Dan is kijken naar de mogelijke verrassingen die de aanstormende generatie balletdansers van de Junior Company van Het Nationale Ballet ‘unboxt’ toch boeiender.

Zelfs een niet perfect uitgevoerde choreografie biedt een mooie blik op de belofte die de jonge dansers in zich bergen. Paquita Suite, de opening van het programma, is bijvoorbeeld een keiklassieke kluif voor zeven dansers met precisie-spitzenwerk en sprongcombinaties waar ze nog niet helemaal tegen opgewassen zijn. Toch zijn de lijnen van Lore Zonderman, de lichtheid van Yuka Masumoto en de zachte sprongkracht van Dingkai Bai nu al heerlijk om te zien.

Net zo maakt de korte groepschoreografie Mesmer nieuwsgierig naar een wat langer werk van choreografe Wubkje Kuindersma. Dat ze een talentvol dansmaker is, bewees de Nederlandse al eerder, onder andere met het sensitieve duet Two and Only. Marijn Rademaker en Timothy van Poucke schitterden er vorig jaar mee op het podium van het Boljsoi Theater in Moskou. Mesmer is een verhaalloos ballet over ‘stralende sterren, zoals deze dansers’ op muziek van Anthony Fiumara. Het heeft de propere belijning, heldere ordening, soepele overgangen en muzikale swing die aan Hans van Manens werk doen denken. Maar Kuindersma mixt ook andere, rondere stijlen in de samenklittende of uiteenspattende ensembles en vlot opeenvolgende duetten, trio’s en andere formaties, terwijl sidderende armen, gehoekte handen en andere detaillering voor verrassende beelden zorgen. Twaalf minuten is echt te kort – Kuindersma is klaar om de stap naar iets groters te zetten.

Wat in Withdrawn opvalt, is de grote handigheid die Milena Sidorova demonstreert met partnerwerk en soms best gecompliceerde lifts. Daarmee zou ze, zeker als ze opnieuw de gelegenheid krijgt een tijdje freewheelen met de Junior Company, iets uitdagenders kunnen maken dan een zoveelste semi-komisch ballet over onze telefoonverslaving. Er zit méér in. Nu nog uitpakken.