Europees advies: Duitse snelwegvignetten geen discriminatie buitenlanders

Oostenrijk en Nederland vinden de regels discriminatoir, maar daar is de advocaat-generaal van het Hof van Justitie van de Europese Unie het mee oneens.

Duitse voertuigbezitters krijgen de kosten deels terug via de belasting.
Duitse voertuigbezitters krijgen de kosten deels terug via de belasting. Foto Ronald Wittek/EPA

Duitse wetgeving voor tolheffing op autosnelwegen is niet discriminatoir voor automobilisten uit onder meer Nederland. Daarom pleit advocaat-generaal Nils Wahl van het Hof van Justitie van de Europese Unie om de bezwaren die Oostenrijk tegen de wet heeft gemaakt af te wijzen, maakte het hof woensdag bekend. Nederland steunt Oostenrijk in de procedure.

Duitsland heeft in 2015 een wet aangenomen waarmee automobilisten verplicht een vignet moeten kopen om de federale weg op te mogen. Duitsers worden voor die kosten gecompenseerd via de belasting. Daarmee discrimineert het land de inwoners van andere Europese lidstaten, betoogden Oostenrijk en Nederland. Duitsland werd gesteund door Denemarken.

De advocaat-generaal ging in die redenering niet mee. Duitse voertuigbezitters en buitenlanders zijn niet hetzelfde, stelt Wahl. Ook de gevolgen van de nieuwe regels zijn verschillend. Van onoorbare discriminatie zou daarom geen sprake kunnen zijn.

Lees meer over de regeling: In ruil voor tol betaalt Duitse automobilist minder belasting

Niet hetzelfde

De tolheffing en de belastingkorting hebben op twee manieren betrekking op voertuigen die in Duitsland geregistreerd staan: op Duitsers als autobezitters en op Duitsers als belastingbetalers. Als bezitters zijn buitenlanders volgens deze regelgeving gelijk aan Duitsers, maar als belastingbetalers niet, schrijft Wahl:

“Daarom zit er een discrepantie in de argumenten van Oostenrijk: aan de ene kant stelt het dat de twee maatregelen gezamenlijk bezien moeten worden, aan de andere kant beperkt het zich bij het aanwijzen van grootheden om te vergelijken tot de manier waarop de twee groepen de Duitse snelwegen gebruiken.”

Wahl noemt nog een tweede argument waarom de wetgeving niet discriminatoir kan zijn: buitenlandse chauffeurs zijn nooit slechter af dan Duitse autobezitters. Duitsers betalen belasting voor hun voertuig en voor de infrastructuur. In het buitenland geregistreerde auto’s alleen voor dat laatste. Bovendien kunnen zij een vignet kopen voor de periode dat ze hem nodig hebben, terwijl bezitters van Duitse voertuigen voor een heel jaar moeten afrekenen.

De heffing varieert van 2,50 euro voor een tiendaags vignet voor lichte voertuigen tot 130 euro voor een jaar. De adviezen van de advocaat-generaal zijn niet bindend maar worden wel vaak opgevolgd. Het Hof van Justitie van de Europese Unie doet op een later moment uitspraak, wanneer is nog onbekend.