Brussel verbiedt fusie treindivisies Alstom en Siemens

De Europese Commissie vreest een te dominante marktpositie. Volgens de Franse minister van Financiën is de Chinese treingigant CRRC spekkoper.

Siemens en Alstom wilden gezamenlijk de concurrentiestrijd aangaan met buitenlandse treingiganten.
Siemens en Alstom wilden gezamenlijk de concurrentiestrijd aangaan met buitenlandse treingiganten. Foto Peter Endig/AFP

De fusie tussen de treinafdelingen van het Franse Alstom en Duitse Siemens is definitief van de baan. De Europese Commissie verbiedt het uit vrees dat Alstom-Siemens een te dominante speler op de Europese treinenmarkt zou worden. Dat heeft Eurocommissaris Margrethe Vestager (Mededinging) woensdag bekendgemaakt. De samenvoeging zou nadelig zijn voor consumenten. Alstom liet enkele uren na de uitspraak weten dat het de procedure met Siemens definitief staakt.

Volgens de Franse minister Bruno Le Maire (Financiën), een voorstander van de fusie, is het verbod “een economische fout” die “de belangen van China dient”. Samengaan was volgens hem nodig om het hoofd te bieden aan buitenlandse bedrijven die overheidssteun genieten. Het afketsen van de fusie is een tegenvaller voor zowel de Franse als de Duitse regering. Berlijn en Parijs schaarden zich gezamenlijk achter het plan uit vrees voor concurrentie van CRRC, ‘s werelds grootste treinfabrikant die ontstond na de fusie van twee Chinese staatsbedrijven.

Lees ook: Economische koerswijziging: Duitse innovatie moet Duits blijven

Duurdere treinkaartjes

De Europese Commissie gebruikt zelden het veto-recht waarover zij beschikt als het gaat om fusies van grote Europese bedrijven. Maar volgens Eurocommissaris Vestager zou deze samensmelting van Alstom en Siemens de concurrentiestrijd op de Europese treinenmarkt niet ten goede komen. Het had volgens haar mogelijk tot duurder treinmateriaal en zo ook tot duurdere treinkaartjes kunnen leiden.

Dinsdag presenteerde de Duitse minister Peter Altmaier (Economische Zaken) een strategisch plan dat ervoor moet zorgen dat de Duitse overheid bedrijven in innovatieve sectoren sterker steunt tegen buitenlandse concurrentie, voornamelijk uit China en de Verenigde Staten. Volgens Altmaier vergt dit mogelijk aanpassing van hetzelfde Europese mededingingsrecht dat het verbod op de fusie Alstom en Siemens mogelijk maakte.

    • Kasper van Laarhoven