Gedragscode

EU: internetbedrijven verwijderen steeds meer haatzaaiende berichten na meldingen

Internetbedrijven verwijderden in 2018 72 procent van de haatzaaiende boodschappen op hun platforms na een melding van internetgebruikers. Dat maakte de EU maandag bekend in de vierde evaluatie van de gedragscode voor internetbedrijven van de Europese Commissie. Die werd in mei 2016 ondertekend door bedrijven als Facebook, YouTube en Twitter. Zij beoordeelden 89 procent van meldingen over haatdragende content en oproepen tot geweld binnen 24 uur op illegaliteit. Brussel is minder tevreden over de feedback van de bedrijven aan melders wat er met hun klacht is gebeurd, en welke motivering daarvoor was. Afgesproken was dat „de meerderheid” van klachten door individuen en organisaties over bepaalde content binnen 24 uur wordt afgehandeld. Ruim twee jaar geleden werd nog maar 28 procent van de meldingen binnen 24 uur bekeken op mogelijke onwettigheid, en 40 procent verwijderd. Een jaar geleden werd al 70 procent van het internet gehaald. De code moet helpen radicalisering bij jongeren tegen te gaan en voorkomen dat bijvoorbeeld racisten online haat kunnen verspreiden. (ANP)

    • Jorg Leijten