Het Blad bij NRC

Het fenomeen stak ergens in de jaren tachtig van de vorige eeuw de kop op: kranten in de hele wereld besloten om hun weekendedities te verrijken met bijlagen en magazines. Dat deden ze op verzoek van (luxe)adverteerders die glossy papier wilden én om nieuwe lezers („Vrouwen! Jongeren!”) te bereiken. Ook NRC experimenteerde volop mee. Begin deze eeuw was er het statige maandblad M, dat in 2009 vervangen werd door een weekblad. Iets meer dan een jaar later maakte dat weekblad plaats voor het luxueuze NRC DeLuxe dat zes keer per jaar verscheen. In 2016 lanceerden we Het Blad bij NRC.

Dat maandblad zit vanaf vandaag in een nieuw jasje. We namen afscheid van het glossy papier en maakten het blad wat handzamer en wat dikker. En we besloten te gaan voor enkele klassieke maar steengoede journalistieke vormen: voortaan krijgt u elke maand in de eerste helft van Het Blad een dubbelinterview (vandaag de schrijvers Marita en Alma Mathijsen), een stevige ‘longread’ (vandaag nemen we u mee naar knooppunt Hoevelaken) en een bijzonder fotoverhaal (vandaag: gezinnen zonder moeder). De tweede helft van Het Blad brengt maandelijks reizen, mode, design en eten. Tussendoor leest u onder meer de columns van Bas Heijne en Claudia de Breij en interviewt Coen Verbraak mensen over hun (on)geluk.

Doen we dit om ‘nieuwe’ lezers te bereiken? Niet echt. Voor de adverteerders? Ook niet. We doen dit gewoon voor u, de lezer van NRC Weekend. Gewoon, omdat wij samen met u zo van fijne journalistiek houden. Geniet dus van uw weekend en dit vernieuwde Blad bij NRC.

    • Peter Vandermeersch