Sociale media

New York schikt met bedrijf dat nep-volgers verkocht

De staat New York heeft een schikking getroffen met bedrijven die nepvolgers en -likes verkochten voor sociale media-accounts. Het is de eerste keer in de VS dat bedrijven hieraan schuldig worden bevonden, meldt persbureau Reuters. De verschillende bedrijven waren onderdeel van Devumi, dat ongeveer 15 miljoen dollar (13 miljoen euro) omzet genereerde. Het bedrijf moet alle activiteiten staken en 50.000 dollar (44.000 euro) aan rechtszaakkosten betalen.

In een wereld waar populariteit op sociale media direct of indirect geld oplevert, is het kopen van volgers en likes niet ongebruikelijk, schreef The New York Times vorig jaar, nadat het klantenbestand van Devumi naar de krant was gelekt. Daartoe behoren onder meer politici, modellen en filmsterren. De kopers worden niet vervolgd.

Uit onderzoek van NRC bleek eerder al dat ook in Nederland het kopen van volgers en likes steeds normaler wordt. De aangeboden volgers zijn meestal bots, programmaatjes die zijn gemaakt om menselijk gedrag na te bootsen. Het kopen van volgers en likes is niet illegaal, maar gaat wel tegen de gebruiksvoorwaarden van de meeste sociale media-platforms in. Zij lijken echter niet in staat het nep-verkeer op hun platforms te filteren.