Van Mulisch naar Kiss: Hard Rock in ‘American’

De eerbiedwaardige Jugendstil-facade suggereert oude chic, maar het vermaarde Hotel American aan het Amsterdamse Leidseplein gooit het binnenkort over een andere boeg: het wordt het eerste Hard Rock Hotel van Nederland. Eigenaar Eden Hotels heeft een franchise verworven van de Amerikaanse keten die wereldwijd 185 Hard Rock Cafés exploiteert, zo bevestigt topman Léon Dijkstra.

Het hotel nieuwe stijl moet in april 2020 opengaan, maar de afgelopen twee jaar heeft American in stilte al honderd hotelkamers verbouwd. In de kamers (per nacht 200 à 250 euro) komen levensgrote portretten te hangen van artiesten als Janis Joplin en Anouk – het thema van het hotel wordt ‘Rock Diva’s’. In de kelder komt een ‘body rock spa’ – een fitnessruimte volgens het concept van Hard Rock Hotels.

De verbouwing komt niet voort uit financiële noodzaak, zegt Dijkstra, want „elk hotel zit vol in Amsterdam”. Het hotel wil zich graag „onderscheiden” en „niet meer een allemansvriend” zijn. De nieuwe doelgroep: „Veertigers die wat te besteden hebben en graag naar hardrock luisteren.” Zelf behoort Dijkstra ook tot die groep: zijn favoriete muziek is schminkrockband Kiss.

Op sociale media werd woensdag smalend gereageerd op de ‘disneyficatie’ van American. Maar verdedigers van Amsterdams cultuurgoed kunnen gerust zijn, zegt Dijkstra: in het aanpalende Café Americain, ook eigendom van Eden Hotels, verandert niets. Sterker, de ‘Harry Mulisch-leestafel’, vernoemd naar de schrijvende stamgast („Telefoon voor de heer Mulisch”), krijgt er weer een centrale plaats.

En, zegt Dijksma desgevraagd, het gaat niet om een 1 april-grap.

    • Thijs Niemantsverdriet