Plan: Hofplein voor miljoenen op de schop voor ‘iconische entree’ in de stad

Verkeer De gemeente Rotterdam wil geplande werkzaamheden aan de tram volgend jaar aangrijpen om ruimte te maken voor fietsers, voetgangers en groen

Het Hofplein moet in de zomer van 2020 een grote makeover krijgen waardoor het een iconische entree voor de stad wordt. Dat staat in een plan dat ambtenaren van de diensten Stadsontwikkeling en Stadsbeheer afgelopen week presenteerden aan de gebiedscommissie Rotterdam Centrum. Het plan is om één van de vier rijbanen op de drukke verkeersrotonde te verwijderen. Zo moet er meer ruimte ontstaan voor bredere stoepen en fietspaden, met name aan de kant van het Weena, staat in een studie voor de herinrichting. Langs de randen van het Hofplein moet ruimte komen voor terrassen, bomen en plantsoenen. De monumentale vijver op het Hofplein krijgt betere verlichting.

Op dit moment is er sprake van „verrommeling” op het Hofplein waardoor het niet aantrekkelijk is om er te verblijven en het geen goede entree voor de stad is, staat in de notitie. Dit komt door her en der geparkeerde fietsen, auto’s die voor het Hilton-hotel parkeren, elektriciteitskasten op de stoep en een snackkar. Die moeten allemaal weg. De vlaggenmasten rondom de vijver hebben volgens de ambtenaren „niet altijd een positieve uitstraling” en geven het plein „geen allure”.

Het stadsbestuur heeft echter geen budget voor de herinrichting gereserveerd. Volgens de woordvoerder van de wethouders die erover gaan, Judith Bokhove (GroenLinks, mobiliteit) en Bert Wijbenga (VVD, Stadsbeheer), besluit het college tijdens de voorjaarsretraite – wanneer over de begroting voor 2020 wordt besloten – of het benodigde bedrag vrijgemaakt kan worden.

Complex gebied

De kosten van de herinrichting zijn niet bekend gemaakt. Maar die zullen volgens gebiedscommissielid Jim Pedd (D66) al snel 10 miljoen euro zijn, omdat Hofplein een complex gebied is. Zo moet de aannemer bij de verbouwing rekening houden met de tram die er overheen rijdt, de metrobuis die vanuit de Coolsingel afbuigt naar het Weena en diverse leidingentracés onder de grond. Bovendien verandert de verkeersafwikkeling als er een rijbaan uitgaat, waardoor er ook nieuwe verkeersborden gemaakt moeten worden, meldt de herinrichtingsstudie.

De reden dat het plein in de zomer van 2020 al aangepakt moet worden is dat de RET daar dan de bovenleidingen van de trams vernieuwt en de verkeerslichten vervangen worden.

Uit een telefonische rondgang blijkt dat leden van de gemeenteraad nog niet op de hoogte gebracht zijn van deze voorlopige herinrichtingsplannen. Ook wisten ze niet dat hiervoor geld in de begroting van 2020 vrijgemaakt moet worden. Volgens fractievoorzitter Chantal Zeegers van coalitiepartij D66 is het pas mogelijk om te besluiten of er geld voor is zodra alle mogelijke kostenposten voor 2020 bekend zijn. Anders is het niet mogelijk om een afgewogen keuze te maken. Ook wil ze weten of de herinrichting wel goed aansluit op het nog te maken verkeerscirculatieplan waarvoor wethouder Judith Bokhove dit voorjaar een startnotitie stuurt. Dat zegt ook raadslid Robert Simons van de grootste partij in de gemeenteraad, Leefbaar Rotterdam. Voor de begroting voorziet hij geen problemen. „De herinrichting van het Hofplein sluit aan op de oplevering van de verbouwde Coolsingel”. Die is gepland in 2021. „Maar het moet wel passen in de nieuwe verkeerscirculatie. Het plan daarvoor is er nog niet.”