Justitie eist drie jaar celstraf voor fraude met paardenvlees

Het Openbaar Ministerie stelt dat het consumentenvertrouwen door drie vleesbedrijven en hun leidinggevenden ‘ernstig ondermijnd’ is.

400.000 kilo vlees was volgens het OM door door valsheid in geschrifte niet meer herleidbaar naar de bron
400.000 kilo vlees was volgens het OM door door valsheid in geschrifte niet meer herleidbaar naar de bron Foto iStock

Tegen de leiding van drie vleesbedrijven eist het Openbaar Ministerie (OM) celstraffen tot drie jaar en boetes tot 150.000 euro wegens valsheid in geschrifte. Dit naar aanleiding van een omvangrijke fraudezaak rond vleesproducten in 2013.

Door de fraude was circa 400.000 kilo vlees niet meer te herleiden naar de bron, schrijft het OM, “met alle gezondheidsrisico’s van dien”. Ook zat er paardenvlees in rundvleesproducten terwijl dit niet op de etiketten stond. Daarnaast werd vlees als halal verkocht terwijl het niet volgens de islamitische regels geslacht werd.

Het OM stelt dinsdag dat drie vleesbedrijven en hun leidingevenden “omwille van productie en geld verdienen” regels rond voedselveiligheid omzeilden. Zij hebben het consumentenvertrouwen “ernstig ondermijnd”, stelt het OM in een toelichting op de strafeis.

De zwaarste straffen zijn voor de directeur van de slagerij en zijn bedrijf Van Hattem BV, omdat deze volgens het OM aan de basis stonden van de fraude. De directeur moet volgens het OM drie jaar de cel in en zijn bedrijf dient een boete te krijgen van 150.000 euro.

Lees ook: Gelders slachthuis vervolgd voor rol in paardenvleesaffaire

‘Keten van betrokkenen’

Het OM stelt dat de andere bedrijven, vleeshandelaar Meatmasters BV en Vrieshuis Grolleman BV, door de fraude niet op te merken “een keten van betrokkenen” zijn gaan vormen.

De leidinggevenden van deze twee bedrijven kregen ieder een eis van 18 maanden celstraf te horen, waarvan zes voorwaardelijk. Justitie wil dat de rechter beide bedrijven boetes van 75.000 euro oplegt. Volgens het OM faciliteerden zij de fraude en werkten hieraan mee, waardoor ze hun verantwoordelijkheid hebben verzuimd.

Door de fraude is het consumentenvertrouwen ernstig ondermijnd, stelde het OM ter zitting. Justitie spreekt van “stelselmatige aanpassing van de administratie”. “Er wordt een verkeerde indruk gewekt en een onjuiste voorstelling van zaken gegeven, hetgeen misleidend is.”

Toezichthouder NVWA kwam de omvangrijke fraude in 2013 op het spoor, na klachten uit het buitenland.

    • Rik Wassens