Albumoverzicht: alle alter ego’s van Future komen samen, de zachte aanpak van Bertolf

Recensies Wat moet je luisteren? Deze week recensies van Bertolf, Sharon van Etten en Future.

  • ●●●●

    Bertolf: Big Shadow of Small Things

    BertolfPop: Hoe relatief kleine zorgen grote schaduwen op het leven kunnen werpen. Singer-songwriter Bertolf Lentink weet ze te vangen, om ze vervolgens rustig in een potje te observeren. „I should surrender to everything I’ll never be”, begint hij zijn liedje ‘Shadows’, lichtjes berustend. Zijn nieuwe, vijfde solorelease Big Shadows of Small Things heeft een zachte aanpak. Het album is van een broze intimiteit, meer melancholiek en introvert dan de enkele keer dat Bertolf toch wat steviger aanzet, zoals in de sterk melodieuze song ‘Passover’.

    Dat de Beatles blijven inspireren is aan veel te merken. En de hechte harmonieën van Crosby, Stills, Nash & Young natuurlijk, plus de wat van Rufus Wainwright geleende theatraliteit (‘Shadows’). Zwaarmoedig is het soms, maar het is geen groot zwelgen. Bovenal schrijft Bertolf wonderschone persoonlijke liedjes van ragfijn gespannen draden. Een tweevoudige winterode valt op. Maar ook hoe de Americana-invloeden doorsijpelen, de strijkersarrangementen (Dutch String Collective) nooit larmoyant worden, de meerstemmige koortjes breed omarmen. Amanda Kuyper

  • ●●●●

    Sharon van Etten: Remind Me Tomorrow

    Sharon van EttenPop: In de afgelopen paar jaar kreeg de New Yorkse zangeres Sharon van Etten een kind, begon te studeren voor therapeut en breidde ze haar instrumentarium uit. De sobere folkie werd een volbloed diva die haar verlangende ballades laat aanjagen door een combinatie van krassende gitaar en elektronische elementen.

    Zo komt Sharon van Etten op dit vijfde album eindelijk tot haar recht. In haar minimalistische versie onderscheidde ze zich niet voldoende, nu schept ze een eigen wereld, met schots en scheef uitbottende schrille klanken als grotesk landschap rond haar statige zangstem. De muziek danst of dreigt: ‘You Shadow’ is luchtig, met een drum als een stuiterende ijzeren staaf. In ‘Memorial Day’ kreunt een ijl keyboard, terwijl Van Etten even ijl haar stem laat galmen, maar stabiel tegenwicht krijgt van de verende ritmesectie. Remind Me Tomorrow is gevarieerd en wijds. Hester Carvalho

  • ●●●●●

    Future: The Wizrd

    FutureHiphop: Ondanks dat hij zelf pas zeven jaar geleden debuteerde, wordt Future door de nieuwste golf hiphopartiesten uit Atlanta al als vader gezien. Met zijn karakteristieke stemgeluid stelde hij zijn vele alter ego’s voor aan de wereld: Pluto, Super Future, Future Hendrix et cetera. Op zijn zevende album The Wizrd komen ze allemaal bij elkaar.

    Nu hij van de lean (hoestdrank met frisdrank) af is, heeft hij besloten om zijn hele discografie te mêleren in een plaat. En hoewel hij goed hits kan maken, heeft Future vaak ook nietszeggende tracks op zijn albums en mixtapes staan. Ook nu. Het zou geen schande zijn als hij nummers als ‘Sick To The Models’, ‘Goin Dummi’ en ‘Faceshot’ had geschrapt. Er zijn donkere nummers, waarin hij zijn problemen benoemt en liedjes waarin hij lekker opschept over zijn carrière. Zo vloeit het album fijn van track naar track en zijn zelfs die paar missers te verwaarlozen. Bowie van Loon