Opinie

Waarom worden we een leven lang getoetst?

Toetsen. U en ik hebben er meer dan waarschijnlijk honderden gedaan in ons leven. En jaren later hebben velen van ons er nog nachtmerries van.

Beeld NRC

Maar waarom worden we eigenlijk een leven lang getoetst vroegen onderwijsredacteuren Mirjam Remie en Maarten Huygen zich afgelopen week af. Want ondanks al die toetsen daalde het niveau van het basis en- voortgezet onderwijs de afgelopen twintig jaar.

Lees hier het interview met Paul Verhaeghe

Ik las met grote belangstelling hun interview met de Vlaamse klinisch psycholoog Paul Verhaeghe. “Het nieuwe mensbeeld is dat van perfectie”, zei hij. “Het is uitputtend. Van je eigen schaduw kun je niet winnen”.

Gelukkig is er in het onderwijs steeds meer belangstelling voor ‘actief leren zonder cijfer’, stelden Mirjam en Maarten vast. Want zoals de krant in een commentaar schreef: al dat toetsen maakt nerveus en biedt schijnzekerheid.

De serie raakte duidelijk een snaar bij onze lezers. Dit schreven ze in hun brieven aan de Opinieredactie.

Tot slot wat goede raad van mijn collega Marc Hijink: laat je kind ook eens blunderen.

Peter Vandermeersch
Blogger

Peter Vandermeersch

Peter Vandermeersch is hoofdredacteur van NRC en schrijft op deze blog over nieuwe ontwikkelingen bij NRC en de dagelijkse praktijk op de redactie. U kunt hem ook volgen op Twitter.

Reageren

Reageren op dit artikel kan alleen met een abonnement. Heeft u al een abonnement, log dan hieronder in.