Inbox van de redactie

Wat schreven de lezers deze week aan de redactie Opinie? Een indruk.

In een week waarin scholieren in België, Zweden, Japan, de Verenigde Staten, Canada en Finland de straat op gingen om actie te voeren voor het klimaat, zou je verwachten dat in onze inbox ook wel post van bezorgde scholieren zou verschijnen. Niet dus.

Wel kwamen er twee reacties van meerderjarigen binnen op het artikel ‘Jeugd wil actie voor het klimaat voor het te laat is’ (22/01). Oud-leerkracht uit Monnickendam Emmy Oudshoorn meent dat de stakende scholieren worden misbruikt door volwassenen die een „gecompliceerd vraagstuk” versimpelen. „Ik vind dit een vorm van kindermisbruik.”

En Myrthe van Norel uit Heerde was teleurgesteld over de kop ‘Spijbelen voor het klimaat’. De leerlingen spijbelen niet, schrijft ze, ze staken. „Spijbelen is het zich onttrekken aan de leerplicht en een overtreding van de wet; staken daarentegen is een recht, en actievoeren voor het klimaat onderhand een burgerplicht.”

Er verschijnen op onze brievenpagina wel met enige regelmaat bijdragen van tieners. Meestal zetten we hun leeftijd er niet bij. Hun standpunten zijn vaak verrassend goed onderbouwd en hun schrijfstijl helder. Als het maar hun eigen idee was om te schrijven. Leerlingen die van hun docent de opdracht kregen iets naar de krant te sturen, brengen het er zelden goed van af. Zoals de leerlingen van het Beekdal Lyceum in Arnhem die een paar weken geleden een ‘ikje’ naar de krant moesten sturen, de rubriek waarin lezers in 250 woorden een smakelijke anekdote beschrijven. Met de zelfkennis van sommige leerlingen was gelukkig niks mis. „Ik moet voor een schoolopdracht dit verhaaltje naar jullie opsturen. Doe er niks mee alsjeblieft”, schreef een leerling. Haar klasgenoot klonk nog wanhopiger: „Dit moesten we inleveren van de docent Nederlands. Ik smeek het, lees het niet en verwijder het meteen.” Beloofd.

    • Monique Snoeijen