Opinie

Nieuwe oeververbinding: metro

Er komt een nieuwe oeververbinding in het oosten van de stad. Het Rijk wil dat het een autobrug of -tunnel wordt. Maar een metro is veel beter voor de stad, vinden Chantal Zeegers, Ria Oosterop en Rutger Schonis.

Illustratie Rik van Schagen
Illustratie Rik van Schagen

Rotterdam groeit als kool. Volgens gemeentelijke prognoses zal het huidige inwonertal van 625.000 in 2035 zijn gestegen tot 694.000. Voor al deze mensen zijn woningen nodig. Het Rijk heeft de provincie Zuid-Holland verplicht tot het bouwen van 240.000 woningen vóór het jaar 2040. Hiervan neemt Rotterdam er 50.000 voor haar rekening.

Inmiddels zijn in Rotterdam de mouwen opgestroopt en is de heimachine onafgebroken aan het werk. In het Centrum, Katendrecht, rond Zuidplein maar ook in Delfshaven: de ene na de andere woontoren rijst uit de grond. Ook voor de komende periode zijn er veel plannen: in IJsselmonde bijvoorbeeld of Feyenoord XL, een programma van zo’n 8.000 woningen. Maar denk ook aan de ontwikkeling in Kralingen rond de Erasmus Universiteit/campus Woudestein.

Met zoveel bouwplannen moeten we fundamenteler nadenken over onze bereikbaarheid. Hoe zorgen we ervoor dat de inwoners van Rotterdam zich goed kunnen verplaatsen in de stad? Dat het aantrekkelijker wordt voor studenten om ook op Zuid te wonen? Dat de verkeerschaos en parkeeroverlast bij evenementen in de Kuip of het eventuele nieuwe stadion niet nóg erger wordt? Dat woon-werk-verkeer binnen de stad niet tot enorme verkeersopstoppingen leidt? Dat de psychologische afstand tussen Noord en Zuid verkleint?

Rijk betaalt mee

Het is dan ook goed nieuws dat het Rijk en de regio voor een extra oeververbinding hebben gekozen. Dit wordt een oeververbinding van Kralingen naar Feyenoord, of van Krimpen a/d IJssel naar Ridderkerk. Niet alleen de exacte locatie, maar ook de variant (brug of tunnel) en de modaliteit (type vervoermiddel) worden nog onderzocht. Wat betreft dat laatste: om voor rijksbijdrage in aanmerking te komen, dient de oeververbinding in ieder geval geschikt te zijn voor auto’s. Om zo de Brienenoordbrug te ontlasten.

D66-Rotterdam pleit uiteraard hartstochtelijk voor een Rotterdamse oeververbinding. Maar een oeververbinding voor auto’s, daar worden wij niet enthousiast van. Een autobrug ontlast inderdaad de Brienenoord, maar totaal niet de Rotterdamse wijken. Bovendien, autoverkeer de stad intrekken draagt helemaal niet bij aan de verbetering van de luchtkwaliteit.

Rotterdam als bereikbare en duurzame wereldstad. Dat kan. Maar, laten we dan ook kiezen voor schoon vervoer, de fiets en het OV. Daarvoor ligt er al heel lang een plan op de plank: de cirkellijn. Trek de metro door van Kralingse Zoom, via Feyenoord (City) naar Zuidplein. Op die manier wordt Rotterdam-Zuid goed verbonden met de Noordoever, wordt er geen extra autoverkeer de stad ingetrokken en zijn de woonwijken en het voetbalstadion goed bereikbaar.

Hoe hard is de voorwaarde?

Wat D66 betreft gaan we het gesprek aan met de minister. Hoe hard is die voorwaarde voor de rijksbijdrage? Immers: het Rijk verplicht Rotterdam tot een grote bouwopgave en tot een serieuze bijdrage aan de uitvoering van de klimaatplannen. Dat doen we graag en daadkrachtig. Om die opgaven goed uit te voeren, moeten we kiezen voor duurzame en compactere mobiliteit. Voor OV en fiets, niet alleen omdat dat schoner en gezonder is, maar ook omdat het minder ruimte in beslag neemt. Ruimte die nodig is voor woningbouw in een aantrekkelijke groene leefomgeving. Bovendien wordt de Brienenoord ook ontlast als mensen het OV kiezen in plaats van de auto. De wereld verandert, voorwaarden kunnen ‘meeveranderen’.

Laten we daarom onderzoek doen naar een oeververbinding zonder auto’s. Kijk serieus naar een metroverbinding, liefst in een tunnel, gecombineerd met langzaam verkeer. Hoe zou die eruit kunnen komen te zien, wat zijn de kosten en welke alternatieve financieringsvormen zijn er? En wat zijn de milieu-effecten van deze variant vergeleken met de andere opties? Zodat die 694.000 Rotterdammers in 2035 in een bereikbare, duurzame en verbonden stad kunnen wonen.

Chantal Zeegers, Fractievoorzitter D66 Rotterdam Ria Oosterop, lijsttrekker D66 Provinciale Staten Zuid-Holland Rutger Schonis, Tweede Kamerlid D66