Navigatiebedrijf

TomTom verkoopt Telematics-divisie

TomTom verkoopt zijn divisie Telematics voor 910 miljoen euro aan de Japanse bandenfabrikant Bridgestone. Dat heeft de Amsterdamse onderneming dinsdag bekendgemaakt.

Met de verkoop hoopt het bedrijf zich naar eigen zeggen beter te kunnen richten op de ontwikkeling van kaarten, navigatiesoftware en verkeersinformatiesystemen. De opbrengsten van de verkoop worden goeddeels uitbetaald aan de aandeelhouders.

De verkoop moet nog worden goedgekeurd door de autoriteiten en de eigen aandeelhouders. Ook moet de ondernemingsraad geraadpleegd worden. TomTom hoopt de verkoop in het tweede kwartaal van dit jaar te kunnen afronden, waarna in het derde kwartaal 750 miljoen euro uitgekeerd zou moeten worden aan de aandeelhouders.

TomTom Telematics verkoopt software en navigatiekastjes aan vlootbeheerders. Het maakt onder meer voertuigvolgsystemen, communicatiesystemen en tachografen voor vrachtwagens. De tak was volgens het jaarverslag in 2017 goed voor 18 procent van de omzet. In september maakte TomTom al bekend na te denken over verkoop van de tak.

Bij het grote publiek werd TomTom bekend door de ontwikkeling van kleine navigatiekastjes. Die zijn uit de gratie geraakt door een betere integratie van navigatiesystemen in de auto en het gebruik van smartphones. Nu richt het bedrijf zich op de ontwikkeling van betere kaarten, onder meer voor gebruik in smartphones en ingebouwde systemen.