In opspraak geraakte directeur van Haags museum COMM stapt op

Tobias Walraven zou voor bijna vier ton zijn eigen marketingbedrijven hebben ingehuurd na een verbouwing van het museum.

Oude brievenbussen tentoongesteld in het museum voor communicatie, COMM.
Oude brievenbussen tentoongesteld in het museum voor communicatie, COMM. Foto Gerard-Jan Vlekke/COMM

Tobias Walraven stapt op als directeur van COMM, na berichtgeving van de journalistieke onderzoeksite Follow the Money (FTM). Dat maakte het museum in Den Haag woensdagochtend bekend. In een verklaring staat dat Walraven terugtreedt vanwege de “negatieve publiciteit” over hem en het museum de afgelopen dagen.

FTM berichtte maandag dat Walraven marketingbedrijven inhuurde voor een reclamecampagne voor het museum, terwijl hij zélf bestuurder en aandeelhouder van die bedrijven was. Ook zou hij een ongebruikelijk hoge vergoeding hebben gekregen voor zijn werkzaamheden. Het museum zou verder na een zeer dure verbouwing in financiële problemen zijn gekomen.

Het museum gaat in de verklaring opnieuw niet inhoudelijk in op de bevindingen van FTM. Dat deed het eerder ook al niet. Na publicatie van het artikel zei het museum alleen dat daarin “een beeld wordt geschetst dat wij niet herkennen”. Het museum nam daarom “nadrukkelijk afstand van de inhoud” ervan.

Een nadere toelichting op de beweegredenen van Walraven wordt in de verklaring van vandaag evenmin gegeven. Walraven zelf ontkende eerder dat hij betrokken was bij de inhuur van zijn eigen bedrijven.

Het museum zegt dat Walraven het initiatief heeft genomen om terug te treden. Dat “toont dat hij het belang en de continuïteit van het museum steeds goed voor ogen houdt. Het museum bedankt hem verder voor “de inzet die hij heeft getoond om het museum naar een volgende fase te helpen”.

Het museum meldt dat Adriaan Wagenaar de zakelijke leiding van het museum voor communicatie vanaf 1 februari op zich neemt. De artistieke leiding komt in handen van Sarah-Jane Earle.

Volgens FTM heeft de verbouwing in 2016, die 11 tot 12 miljoen euro kostte, het museum in financiële problemen gebracht. Desondanks werd voor negen ton een dure marketingcampagne opgezet. 370.000 euro daarvan ging naar bedrijven waarvan Walraven zelf directeur en aandeelhouder was.

Het museum zou panden moeten hebben verkopen om kosten voor de verbouwing te dekken, en de directie zou zelfs overwegen om de collectie af te stoten en verder te gaan als vergader- en horecagelegenheid. Walravens jaarinkomen varieeerde van 255.000 euro (in 2016) tot 181.000 (in 2018) - meer dan de Balkenendenorm.