Recensie

Recensie Muziek

Dichtgesmeerde Eurovisie-metal

Soilwork uit Zweden maakt stevige, melodieuze metal met refreinen die zo aanstekelijk zijn dat ze je wild meebrullend je stoel uit jagen. Ja, ik schrijf Zweden er maar bij, maar zodra de koortjes in ‘Full Moon Shoals’ of ‘Witan’ hoort, weet je dat dit uit het land van Ghost en ABBA komt. Dit is onvervalste Eurovisie-metal.

Soilwork doet het net iets scherper dan genregenoten, zoals Amorphis en Dark Tranquillity, met soms een passage metalcore – luister maar naar de bruut hakkende opener ‘Arrival’. Maar het basisgeluid is retro heavy metal, vast onder invloed van zijproject The Night Flight Orchestra, waarin zanger Björn Strid en gitarist David Andersson hun liefde voor jaren tachtig hardrock botvieren.

Een beetje vermoeiend is het wel. Soilwork kan een paar dingen heel goed (hard hakken – lief refreintje – herhalen), maar dat truukje ken je op een goed moment wel. De lompe mix, waarin alle dynamiek is gladgestukadoord, helpt niet mee.