Boeing en Airbus gevaarlijk dicht langs elkaar op Schiphol

Twee vliegtuigen die op 22 november tegelijkertijd landden op Schiphol verschilden op zeker moment maar 60 meter in hoogte, waar dat 300 had moeten zijn.

De Zwanenburgbaan op Schiphol, waar de betrokken Boeing 737 uiteindelijk landde.
De Zwanenburgbaan op Schiphol, waar de betrokken Boeing 737 uiteindelijk landde. Foto Peter Bakker/ANP

Op Schiphol zijn twee vliegtuigen elkaar vorig jaar gevaarlijk dicht genaderd, vlak voor ze op de luchthaven landden. De Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) kondigde woensdag aaneen onderzoek te starten. Een Airbus 330 en een Boeing 737 verschilden op 22 november tijdens het dalen op slechts zestig meter in hoogte. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) is op de hoogte gesteld. De horizontale afstand was drie kilometer.

De Boeing naderde Schiphol die bewuste dag de Aalsmeerbaan uit oostelijke richting, toen het toestel de opdracht kreeg te dalen tot 3.000 voet (ruim 900 meter), om zo afstand te houden tot de Airbus die tegelijkertijd vanuit westelijke richting koers zette naar de Zwanenburgbaan. Het dalen van de Boeing ging om nog onduidelijke reden veel trager dan waar de luchtverkeersleiding op had gerekend. Het hoogteverschil tussen de vliegtuigen was daardoor op zeker moment veel kleiner dan de minimale 300 meter. Beide vliegtuigen zijn veilig geland.

Pas als de luchthaven structureel veiliger wordt, kan er worden besloten over verdere groei. Daarvoor waarschuwde de OVV twee jaar geleden al.

Aan boord van het grootste type Airbus 330 passen maximaal vierhonderd passagiers. De Boeing 737 kan er tweehonderd kwijt. Een woordvoerder van LVNL wil niet zeggen van welke maatschappij de betrokken vliegtuigen waren. Een woordvoerder van de OVV laat woensdagavond weten dat de raad op de hoogte is van het voorval, en zich oriënteert op een eventueel onderzoek. Een beslissing daarover volgt later.

Correctie (23 januari 2019): In een eerdere versie van dit bericht stond dat de afstand tussen beide vliegtuigen zestig meter was. Dat had het hoogteverschil moeten zijn. Hierboven is dat aangepast.

Correctie (24 januari 2019): Boven een eerdere versie van dit bericht stond een foto van de Polderbaan, in plaats van de Zwanenburgbaan. De foto is vervangen.

    • David van Unen