Veiligheid Uber stelt strengere eisen aan chauffeurs na reeks verkeersongelukken

Taxidienst Uber gaat hogere eisen stellen aan nieuwe chauffeurs om zo het risico op verkeersongelukken te beperken. De afgelopen maand waren Uber-chauffers in Nederland betrokken bij zeker drie ernstige ongelukken. Half januari kwam daarbij in Amsterdam een 24-jarige fietser om het leven. Eerder deze maand raakte een fietser zwaar gewond.

Uber schrijft maandag in een verklaring de minimumleeftijd voor alle nieuwe Uber-chauffeurs in Nederland te verhogen van 18 naar 21 jaar. Ook moeten zij minimaal één jaar rijervaring hebben. Uber zegt daarnaast met Veilig Verkeer Nederland te gaan werken aan een verplichte verkeersveiligheidstraining voor alle chauffeurs onder de 25 jaar.

„De veiligheid van onze gebruikers en de steden waarin we actief zijn is onze hoogste prioriteit”, schrijft Thijs Emondts, directeur van Uber Nederland. „We zijn daarom erg aangeslagen door de recente verkeersongelukken waarbij meerdere mensen om het leven zijn gekomen.” De maatregelen moeten „een deel van de zorgen” rond verkeersveiligheid wegnemen.

Het bedrijf kondigde eerder al maatregelen aan om de verkeersveiligheid te verhogen. Nadat in december een voetganger om het leven was gekomen bij een aanrijding liet Uber weten spraaktechnologie te zullen integreren in de applicatie, waardoor chauffeurs tijdens het rijden hun telefoon niet meer met de hand hoeven te bedienen. Ook waarschuwt de app als de chauffeur harder rijdt dan toegestaan. In 2017 voerde Uber een rijtijdenlimiet in: na een dienst moeten chauffeurs nu tien uur rusten.

Het bedrijf geeft deze maandag aan in gesprek te blijven met de gemeente Amsterdam en de overheid „om de veiligheid op het Uber-platform en in de bredere taxi-industrie verder te verbeteren.”

De genomen en aangekondigde maatregelen zijn een omslag voor het Amerikaanse bedrijf. Toen in het voorjaar van 2017 een 22-jarige Nederlandse vrouw werd doodgereden, liet Uber nog weten zich daarvoor niet verantwoordelijk te voelen. Uber-chauffeurs zijn geen werknemers, maar zelfstandigen, redeneerde het bedrijf toen.

Het Verbond van Verzekeraars waarschuwde de taxibranche deze maandag over het feit dat „jonge, zzp’ende chauffeurs” relatief veel schade veroorzaken. Volgens de belangenvereniging van verzekeraars zijn taxi’s drie keer vaker betrokken bij ongelukken dan normale auto’s. „Het is ‘twee voor twaalf’, zegt algemeen directeur Richard Weurding in een verklaring. „Dat betekent dat als de taxibranche geen actie onderneemt, de verzekerbaarheid van deze groep in het geding komt.”

Correctie (23 januari 2019): In een eerdere versie van dit stuk stond dat de Nederlandse directeur van Uber Thijs Edmondts heet. Dat klopt niet. Hij heet Thijs Emondts. Hierboven is dat aangepast.