Recensie

‘Vals’ is een verdienstelijke thriller

Tienerthriller Vier vriendinnen gaan op meidenweekend in de Ardennen. In het huisje in België gebeuren onverklaarbare dingen. ‘Vals’ heeft een typische thrillerstructuur: bijna iedereen heeft een geheim, informatie wordt achtergehouden en er wordt met aanwijzingen gestrooid.

Kim (Romy Gevers) denkt gedaanten te zien in ‘Vals’.
Kim (Romy Gevers) denkt gedaanten te zien in ‘Vals’.

Er was al een musicalversie van de jeugdthriller Vals uit 2010, nu is er ook de film naar het bekroonde jeugdboek van de populaire schrijfster Mel Wallis de Vries. Vier vriendinnen, Kim, Abby, Feline en Pippa, gaan op meidenweekend in de Ardennen. De autorit naar België wordt gebruikt om hun verschillende karakters in de verf te zetten. Nieuwkomer Pippa is een assertief brutaaltje, Kim een verlegen binnenvetter. Abby is Kims beste vriendin, maar Abby trekt steeds meer naar Pippa toe en is wat bits tegen Kim. Feline lijkt met iets te zitten.

Onderweg rijdt de roekeloze Pippa bijna drie studenten aan die ze, zeer tegen de zin van Feline, uitnodigt. Tijdens het met drank overgoten avondje kaasfondue dat volgt, gebeuren er geheimzinnige dingen. De claustrofobische Kim wordt eventjes in de wc opgesloten, Feline verdwijnt spoorloos. Losbol Pippa manipuleert erop los, maar waarom doet zij dat? Bijna iedereen heeft een geheim dat in de loop van het weekend onthuld wordt.

Vals heeft een typische thrillerstructuur, informatie wordt achtergehouden en er wordt met (valse) aanwijzingen gestrooid. Zo tanken de tieners bij een afgebladderd benzinestation waar opeens een enge man in jagersjas verschijnt. Een van de studenten gedraagt zich wat vreemd en trekt zich mokkend terug in een hoekje. Kim denkt gedaanten te zien voor het raam, en Pippa maakt om geheimzinnige redenen foto’s van een kotsende Kim en van Abby die met een jongen zoent. Vals gebruikt ook een wat afgekloven conventie, die van de mobiele telefoon die eerst wel bereik heeft maar de tweede dag opeens niet meer. Ook gaat het flink sneeuwen waardoor de bewegingsvrijheid van de personages wordt ingeperkt en de vier als ratten in de val zitten. Slordige details vallen hinderlijk op. Zo willen de meiden de jongens afbellen terwijl ze nergens telefoonnummers hebben uitgewisseld. En is het niet vreemd dat de wc van buiten op slot gaat?

De schets van de vriendschap tussen Abby en Kim overtuigt nog het meest, al was iets meer psychologische invulling welkom geweest. Kim is jaloers dat Abby hecht is met de vervelende Pippa en probeert een wig tussen de twee te drijven. Zeer begrijpelijk, want ja, ook de kijker vindt Pippa al snel een onuitstaanbaar kreng.

Toch is Vals wel een verdienstelijke thriller, een kruising van Carry Slee-achtige thematiek, pesten, met psychologische horror. De jonge actrices brengen het bovendien met verve en maken het beste van hun soms wat dunne personages.

    • André Waardenburg