Uber wordt strenger voor chauffeurs na verkeersongelukken

Uber-chauffeurs waren de afgelopen tijd betrokken bij meerdere, ernstige verkeersongelukken. Het bedrijf gaat nu aanvullende eisen stellen aan nieuwe chauffeurs.

Een Uber-auto in New York City.
Een Uber-auto in New York City. Foto Justin Lane/EPA

Taxidienst Uber gaat meer eisen aan nieuwe chauffeurs stellen om zo verkeersongelukken te voorkomen. De voorbije maand waren Uber-chauffers in Nederland betrokken bij zeker drie verkeersongelukken. Begin januari kwam daarbij in Amsterdam een 24-jarige fietser om het leven.

De taxidienst schrijft maandagmiddag in een verklaring de minimumleeftijd voor alle nieuwe Uber-chauffeurs in Nederland te verhogen van 18 naar 21 jaar. Ook moeten zij minimaal één jaar rijervaring hebben. Uber zegt daarnaast met Veilig Verkeer Nederland te gaan werken aan een verplichte verkeersveiligheidstraining voor alle chauffeurs onder de 25.

“De veiligheid van onze gebruikers en de steden waarin we actief zijn is onze hoogste prioriteit. We zijn daarom erg aangeslagen door de recente verkeersongelukken waarbij meerdere mensen om het leven zijn gekomen”, schrijft Thijs Emondts, directeur van Uber Nederland. De maatregelen moeten “een deel van de zorgen” rond verkeersveiligheid wegnemen.

Lees ook: Taxidienst Uber wil veiligheid nu wel verbeteren

Eerdere maatregelen

Het bedrijf kondigde eerder al maatregelen aan om de verkeersveiligheid te verhogen, nadat in december een voetganger om het leven was gekomen bij een aanrijding door een Uber-chauffeur. Zo beloofde de taxidienst spraaktechnologie te integreren in de applicatie, zodat chauffeurs deze zonder handen kunnen bedienen. Ook waarschuwt de app als de chauffeur harder rijdt dan op die plek mag.

In 2017 voerde het bedrijf een rijtijdenlimiet in: na een dienst moeten chauffeurs tien uur rusten. Het bedrijf geeft deze maandag aan in gesprek te blijven met de gemeente Amsterdam en de overheid “om de veiligheid op het Uber platform en in de bredere taxi industrie verder te verbeteren.”

De genomen en aangekondigde maatregelen zijn een omslag voor het Amerikaanse bedrijf. Toen in het voorjaar van 2017 een 22-jarige Nederlandse vrouw werd doodgereden, voelde het bedrijf zich daarvoor niet verantwoordelijk. Uber-chauffeurs zijn geen werknemers, maar zelfstandigen, redeneerde het bedrijf toen.

‘Verzekerbaarheid in geding’

Het Verbond van Verzekeraars waarschuwde de taxibranche ook deze maandag, omdat vooral “jonge, zzp’ende chauffeurs” relatief veel schade veroorzaken. Volgens de belangenvereniging van verzekeraars zijn taxi’s drie keer vaker betrokken bij ongelukken dan normale auto’s. Algemeen directeur Richard Weurding zegt in een verklaring:

“Het is ‘twee voor twaalf’. Dat betekent dat als de taxibranche geen actie onderneemt, de verzekerbaarheid van deze groep in het geding komt.”

Correctie (23 januari 2019): In een eerdere versie van dit stuk stond dat de Nederlandse directeur van Uber Thijs Edmondts heet. Dat klopt niet. Hij heet Thijs Emondts. Hierboven is dat aangepast.

    • Rik Wassens