‘Muziek kent straks geen albums meer, en ook geen streaming’

Muziekindustrie Eurosonic discussieert over de toekomst van de muziekindustrie. Met als conclusie: meer vrouwen en minder plastic. Dat eerste was in Groningen meteen te merken: er stonden veel vrouwelijke artiesten op het podium.

Discussie tijdens Eurosonic, in De Oosterpoort in Groningen.
Discussie tijdens Eurosonic, in De Oosterpoort in Groningen. Foto Bart Heemskerk

Hoe ziet de toekomst van de popmuziek eruit? Dat was de vraag die bij vele paneldiscussies en forums tijdens ESNS (Eurosonic Noorderslag) ter sprake kwam. Op de driedaagse conferentie werd gesproken over allerlei aspecten van de muziekindustrie, zowel technisch als maatschappelijk, en wat er zal veranderen.

Zo ging het over de gevolgen van de Brexit; de behoefte aan duurzaamheid, en een evenwichtiger gender-verdeling op het podium. Conclusie: we willen meer vrouwen op het podium, minder plastic tijdens muziekevenementen, en de muziekwereld moet zich voorbereiden op verminderde mobiliteit voor artiesten uit en naar het Verenigd Koninkrijk, als gevolg van Brexit.

Tijdens een ‘plastic’-forum verplichtten Heineken en Coca-Cola zich om al hun bekers en verpakkingen 100 procent recyclebaar te maken, per 2025 (Coca-Cola) en 2030 (Heineken). De gemeente Amsterdam kondigde deze maand een verbod aan op wegwerpplastic bij festivals.

Verandering die niemand ziet aankomen

Ook de muziekindustrie zelf moet zich beraden op de toekomst. Elke tien jaar ondergaat die een verandering die niemand zag aankomen, zei de flamboyante muziekdistributeur Scott Cohen, van het Amerikaanse bedrijf Orchard. Eind jaren negentig leverde cd-verkoop nog kapitalen op. Even later ontstond digitale distributie, en stierf de cd uit. Tien jaar geleden was iTunes de norm, maar door Spotify werd streaming leidend.

En waar zijn we over tien jaar? vroeg Cohen zich af. Hij gaf een aantal antwoorden: dan zijn we ‘post-album’, want het album is een fossiele vorm, de jeugd wil slechts hits. We zijn ‘post-West’, want de voor de muziekindustrie wezenlijke factoren – jeugd en geld – zullen vooral in Azië en Afrika toenemen.

Uiteindelijk zal het ook ‘post-streaming’ worden. Zoals – bijna – alle veranderingen in de muziekindustrie is ook de volgende omwenteling het gevolg van technische innovatie. De toekomst, zei Cohen, ligt bij blockchain-technologie. Voortaan zullen we, dankzij gecodeerde ‘blocks’, zelf eigenaar zijn van onze data, en worden bedrijven als Facebook en Spotify volgens hem overbodig. Zonder inmenging van monopolisten, wordt de toekomst transparant en decentraal: een „onafwendbare vooruitgang”, aldus Cohen.

Parelduiken in Groningen

Hoe de toekomst klínkt, bleek tijdens het avondprogramma van ESNS. Na drie dagen parelduiken in Groningse hotspots, was duidelijk dat het nieuwe muziekaanbod divers is. Het vrouwelijke aandeel was groot (47 procent), alle genres waren vertegenwoordigd, en Afrikaanse invloed groeit, via Engeland en Frankrijk.

De Britse band Sports Team op Eurosonic

De Britse band Sports Team op Eurosonic. Foto Siese Veenstra

Opvallend genoeg vormden de grootste rijen aan publiek – waaronder veel boekers en agenten die het toekomstige concertaanbod bepalen – zich voor rockgroepen, zoals Fontaines D.C. en Sports Team. Hiphop en ‘urban’ trok minder belangstelling; zelfs bij nieuw talent Octavian (winnaar BBC Sound of 2019, eerder gewonnen door Adele en Sam Smith) stond geen rij voor de deur.

Het Britse Sports Team speelt een primitief soort Britpop, met een rammelig geluid, aangenaam maf gebracht door zanger Alex Rice die over het podium zwalkt en ook zingt als hij niet voor de microfoon staat.

Lees ook het verslag van Noorderslag: Noorderslag was een feest van de Nederlandse hiphopscene

Urban inbreng het indrukwekkendst

De urban inbreng was het indrukwekkendst. Rapper Octavian was na alle opwinding over zijn status als BBC Sound-winnaar enigszins schor gepraat. Maar zijn show was opgewekt, zijn muziek vermengt invloeden uit EDM (dance) met zware hiphop-beats, waardoor het optreden zwenkte van dreigend naar lichtzinnig. In het rap-genre was er ook de Nigeriaans-Britse Flohio. Flohio bleek een aanwinst: een vrouwelijke rapper met een zachtmoedige verschijning en ijzingwekkende woede in haar teksten.

Octavian op Eurosonic. Foto Siese Veenstra

De hernieuwde kennismaking met de Britse zangeres Eliza (sinds 2010 al actief als Eliza Doolittle) was verrassend. Eliza’s muziek combineert hiphop, soul en r&b en wordt fantastisch uitgevoerd door slechts een bassist en een drummer. De afwezigheid van een melodie-instrument wordt opgevangen door de samenzang van Eliza en haar twee achtergrondzangeressen. Hoog, ijl en beweeglijk, op een ondergrond van solide bastonen, scheert Eliza langs pijnlijke rafelranden en mooie vergezichten van haar zielenleven.