Vervoer

Amsterdam gaat voor veel meer elektrische deelauto’s

Een elektrische auto zoeken met je smartphone, hem openen en de auto na je rit parkeren waar je maar wilt in Amsterdam. Als het aan de gemeente ligt, kunnen steeds meer Amsterdammers dat doen. De gemeente wil dat Amsterdam in 2020 2.500 elektrische deelauto’s heeft, die overal geparkeerd mogen worden, zo staat in de onlangs gepresenteerde ‘Agenda Autodelen’. Doel is het autobezit en de druk op de binnenstad verminderen en de luchtkwaliteit verbeteren.

Op dit moment rijden er al 350 elektrische deelauto’s zonder vaste parkeerplaats van Car2go. Daarnaast stelde autodeeldienst Fetch Car Sharing vorige week de eerste honderd elektrische Renault ZOE deelauto’s beschikbaar, en daar moeten er binnenkort nog honderd bijkomen. Maar ook andere autodeeldiensten kunnen tot het einde van dit jaar een vergunning aanvragen voor autodelen zonder standplaats. De gemeente geeft nu maximaal 750 vergunningen uit, maximaal 350 per aanbieder. De stad wil het vergunningenplafond vanaf 2020 verhogen naar 2.500. Een stadsbrede parkeervergunning voor een elektrische deelauto kost 428 euro per half jaar.

De elektrische deelauto kan in de toekomst wellicht ook achtergelaten worden in een andere stad. De gemeente onderzoekt of de parkeervergunningen van de elektrische auto’s ook in Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Eindhoven gebruikt kunnen worden.

Voor elke vergunning die wordt uitgegeven aan een elektrische deelauto, verdwijnt een andere autoparkeervergunning. Uitgegeven vergunningen worden niet ingetrokken, maar de wachtrij voor een vergunning kan wel groeien.

Vraag is of de toename van het aantal elektrische auto’s in de stad daadwerkelijk leidt tot een verbeterde luchtkwaliteit en afname van autogebruik in de binnenstad. Daarom moeten vergunninghouders data aan de gemeente verstrekken over het gebruik van de elektrische deelauto’s. Zo kan de gemeente beter zien welke effecten het elektrisch autorijden heeft. Uiterlijk 2023 wordt geëvalueerd.