Afrika

Heineken verwijdert bierreclame met kalasjnikov in Congo, omdat die ‘niet passend’ zou zijn

Heineken trekt een omstreden billboard terug dat in Congo wordt gebruikt als reclame voor Primusbier. Op het bord staat een glas bier en een standbeeld met een opgeheven kalasjnikov. Het billboard staat in de stad Bukavu, in het oosten van Congo. Die regio wordt al meer dan twintig jaar geteisterd door een conflict dat naar schatting bijna zes miljoen levens eiste. Heineken bood vrijdag excuses aan voor de reclame. „Het billboard voor het Primusmerk is niet passend en niet in overeenstemming met de marketingrichtlijnen van Heineken en we verontschuldigen ons hiervoor”, schrijft het bedrijf in een reactie. „Heineken heeft besloten om deze poster en de foto van het onafhankelijkheidsbeeld vanaf nu niet langer te gebruiken.”

Een woordvoerder van het bedrijf zegt in een toelichting dat Heineken de billboards „zo snel” mogelijk weg zal laten halen. De verwachting is dat dit enkele dagen gaat duren. Het omstreden billboard werd sinds kort gebruikt in de stad Bukavu, in het oosten van de Democratische Republiek Congo. Dat land wordt al tientallen jaren getroffen door geweld en oorlog. Afgelopen maand hebben verkiezingen in het land nog tot onrust en geweld geleid.

Tussen het glas bier en het standbeeld met kalasjnikov op het affiche staat een slogan in het Swahili die luidt: „Dit is bij ons schoonheid.” Het gaat om een foto van een standbeeld dat op het onafhankelijkheidsplein in Bukavu staat. Naast de man met geweer toont het beeld een vrouw met duif en een vlam. Die zijn echter niet goed te zien op de reclameposter. (NRC)