Sociale media

Facebook: strenger bij politieke reclame

Facebook gaat zijn regels voor politieke advertenties verder aanscherpen in landen met verkiezingen in 2019. Dat zeggen twee Facebookdirecteuren tegen persbureau Reuters.

De nieuwe regels moeten politieke reclame op het platform transparanter maken en werden deels het afgelopen jaar al in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Brazilië gehanteerd.

In de lidstaten van de Europese Unie wil het sociale netwerk een systeem invoeren dat de locatie, de contactgegevens en de middels een paspoort geverifieerde identiteit van politieke adverteerders bijhoudt. Ook India, Nigeria en Oekraïne krijgen de strengere regels. Daar vinden dit jaar ook verkiezingen plaats.

De Europese verzameling van regels en diensten wordt gemodelleerd naar een systeem dat in India wordt opgetuigd rond de parlementsverkiezingen van april en mei. Onderdeel van dat systeem is een archief waarin alle politieke advertenties zeven jaar lang zullen worden bewaard. Het is niet duidelijk of Europese lidstaten ook zo’n archief zullen krijgen.

Facebook kwam de afgelopen tijd zwaar onder druk te staan vanwege de manipulatie van kiezers door de politieke PR-firma Cambridge Analytica en de Russische beïnvloedingscampagne rond de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016. Facebook (aantal dagelijks actieve gebruikers wereldwijd: 1,49 miljard) hoopt eind juni een uniforme set regels af te hebben die voor adverteerders wereldwijd moet gelden.

    • Reinier Kist