Taxidienst Uber wil veiligheid nu wel verbeteren

Ongeval Uber-chauffeurs waren voor de derde keer in een maand bij een ernstig ongeval betrokken.

Een Uber-chauffeur op Schiphol.
Een Uber-chauffeur op Schiphol. Foto Koen van Weel/ANP

Amsterdamse taxichauffeurs rijden deze week rond met rouwlinten om hun portier. Aanleiding is de dood van een 24-jarige fietser in de nacht van zaterdag op zondag na een aanrijding met een taxi van Uber. Met de actie willen medewerkers van de door de gemeente erkende ‘Toegelaten Taxi Organisaties’ een signaal afgeven, zeggen de initiatiefnemers. Ze vinden dat ongelukken met Uber-taxi’s hen in een kwaad daglicht stellen.

Het is de derde keer in ruim een maand dat een chauffeur van Uber betrokken is bij een ernstig ongeval. Op 5 januari raakte een fietser zwaargewond na een aanrijding, in december kwam een voetganger om het leven.

De Amsterdamse wethouder Sharon Dijksma (Verkeer, PvdA) had maandag een „stevig gesprek” met de Europese directeur van Uber. „Het bedrijf heeft aangegeven de ongevallen zeer te betreuren en daar verantwoordelijkheid voor te nemen”, zegt Dijksma. De gemeente en Uber gaan de komende maanden praten over de verkeersveiligheid, het delen van data en de arbeidsomstandigheden van de chauffeurs.

Het is een omslag in de houding van het bedrijf. Toen twee jaar geleden, op 31 maart 2017, de 22-jarige Mare Welkers werd doodgereden door een 21-jarige chauffeur, eveneens in Amsterdam, liet het bedrijf nog weten zich niet verantwoordelijk te voelen.

Mare Welkers (1994-2017) was net begonnen aan haar eerste baan. Lees hier een portret van haar

Uber gaf toen als commentaar dat chauffeurs die voor hen rijden geen werknemers van het bedrijf zijn, maar zelfstandigen.

Uber laat nu weten maatregelen te hebben genomen om de verkeersveiligheid te bevorderen. Zo ontvangen chauffeurs „feedback” op hun rijgedrag. Het bedrijf zegt te werken aan spraaktechnologie, waardoor chauffeurs tijdens het rijden hun telefoon niet meer met de hand hoeven te bedienen. Ook is vorig jaar een rijtijdenlimiet ingevoerd om oververmoeidheid te voorkomen. Na een dienst moeten Nederlandse chauffeurs tien uur verplicht rusten. In veel andere landen was dit al zo.

Of het verkeer onveiliger is geworden na de komst van Uber en andere taxidiensten is niet vast te stellen. Bij ongevallen wordt niet altijd geregistreerd of de betrokkenen op dat moment aan het werk waren. Onderzoek van Amerikaanse universiteiten toonde onlangs aan dat het aantal dodelijke verkeersongelukken in de VS met de introductie van diensten als Uber is toegenomen, nadat het de jaren daarvoor juist was gedaald. In Londen, waar circa 40.000 chauffeurs voor Uber rijden, werd de licentie in 2017 tijdelijk ingetrokken omdat het bedrijf niet genoeg verantwoordelijkheid nam voor de veiligheid.

Lees ook over de veiligheid van maaltijdbezorgers: Zigzaggend over de stoep, als je haast hebt
    • Anne-Martijn van der Kaaden