KPN schrapt merk van internetpioniers XS4ALL

Telecombedrijf De merken van KPN-dochters als XS4ALL en Telfort verdwijnen en vallen op termijn onder de vlag van het moederbedrijf.

Topman Maximo Ibarra wil telecombedrijf KPN simplificeren.
Topman Maximo Ibarra wil telecombedrijf KPN simplificeren. Foto Lex van Lieshout / ANP

De KPN-merken Telfort, Telfort Zakelijk, XS4ALL en Yes Telecom gaan „op termijn” verdwijnen. Dat heeft telecombedrijf KPN donderdag bekendgemaakt. Door de stap zullen er hoogstwaarschijnlijk banen vervallen, maar een woordvoerder kan niet aangeven om hoeveel banen het zou gaan.

Het bedrijf stelt dat dit jaar en in 2020 „het KPN-merk wordt aangevuld met” de merken van de dochters Telfort en XS4ALL. Uiteindelijk zal KPN „de dienstverlening van deze merken verder laten gaan onder de vlag van het KPN-merk”.

De beslissing lijkt een reactie op de vele ontwikkelingen die de laatste tijd plaatsvonden in telecomland. In 2016 fuseerden de mobiele provider Vodafone en kabelmaatschappij Ziggo tot de joint venture VodafoneZiggo, om beter te kunnen concurreren met KPN. De voormalige monopolist is de grootste provider van Nederland, met in de consumentensector 3 miljoen breedbandklanten en 3,6 miljoen mobiele abonnees. De jaaromzet is 6,5 miljard euro en het nettoresultaat bedroeg vorig jaar 483 miljoen.

Aan het begin van deze maand werd de fusie tussen de mobiele netwerken T-Mobile en Tele2 officieel beklonken. Daarmee is het aantal mobiele netwerken in Nederland op drie komen te liggen, waarbij KPN en VodafoneZiggo de grootste zijn.

Door naar één merk te gaan op het vlak van telefonie, internet en kabel, kan KPN de marketing-inspanningen concentreren. Een woordvoerder wil desgevraagd geen uitspraken doen over de te verwachten kostenbesparingen. „Dat zullen we in de kwartaalcijfers terugzien.”

De keuze is in lijn met de plannen die KPN eind vorig jaar bekendmaakte. Toen zei topman Maximo Ibarra zijn bedrijf te willen simplificeren. Ibarra stelde destijds onder meer dat KPN in de toekomst minder verschillende producten zou gaan aanbieden.

Het is onduidelijk wat het besluit betekent voor de prijzen van KPN-producten. De woordvoerder stelt dat KPN „alle marktsegmenten” blijft bedienen, zij wil geen uitspraken doen of er mogelijke prijsstijgingen of -dalingen aan zitten te komen.

De beslissing van KPN leidde donderdag met name door fans van XS4ALL tot negatieve reacties. Het bedrijf, dat net als Telfort en Yes gebruik maakt van het KPN-netwerk, was begin jaren negentig het eerste netwerk voor particuliere klanten. Het werd opgericht door hackers verenigd in de organisatie Hack-Tic en belandde in 1998 in handen van KPN.

Correctie (11 januari 2019): in een eerdere versie van dit artikel werd hackersorganisatie Hack-Tric genoemd. De juiste naam is Hack-Tic en dat is hierboven aangepast.