Auto-industrie

Ford wil met saneringen een eind maken aan de verliezen van de Europese divisie

Het Amerikaanse Ford gaat zijn Europese divisie saneren. De autoproducent schrapt naar verwachting duizenden banen en sluit mogelijk enkele fabrieken. De productie van sommige modellen voor de Europese markt wordt gestaakt. Ook de samenwerking in Rusland wordt tegen het licht gehouden. Met de ingrepen wil Ford weer winstgevend worden in de regio. Dit heeft het concern donderdag bekendgemaakt.

Bij Ford in Europa werken circa 54.000 medewerkers, vooral in Spanje, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Dat laatste land is de belangrijkste markt voor Ford in Europa, maar hier is sprake van krimp. De automaker vreest in het bijzonder de impact van de naderende Brexit.

De stap sluit aan bij eerdere ingrepen die Ford op zijn Amerikaanse thuismarkt al deed. Aantallen noemde de Europese baas van Ford, Steven Armstrong, evenwel niet. „Er zal een significante impact zijn in Europa. We gaan alle opties bekijken.” Tot die opties behoren ook fabriekssluitingen. Al duidelijk is dat een fabriek in het Duitse Saarlouis zijn deuren sluit. Daar wordt de compacte SUV C-MAX gebouwd. Ook had Ford al aangekondigd een versnellingenfabriek in Bordeaux te sluiten.

De Europese personenautotak drijft vooral op hatchbacks als de Fiesta en de Focus. Het bedrijf wil zich meer richten op SUV’s en soortgelijke auto’s. Ook gaat Ford de Europese tak in drie divisies opdelen. Een voor de personenauto’s en een met bedrijfswagens waar volgens Armstrong „solide winsten” mee worden behaald. De derde divisie betreft importmodellen, zoals de Ford Mustang.

Ook Jaguar Land Rover kondigde donderdag een reorganisatie aan. De grootste autoproducent van het Verenigd Koninkrijk schrapt 4.500 banen als gevolg van een dalende vraag naar dieselauto’s en door de tegenvallende Chinese markt. Het bedrijf hoopt zo 2,5 miljard pond (2,8 miljard euro) te besparen. Bij Jaguar werken 40.000 mensen. (ANP/NRC)