UWV blokkeert ontslagen Ryanair Eindhoven

Personeelsbeleid Ryanair wil af van zijn personeel op Eindhoven Airport. Maar het UWV vindt het ontslagdossier niet in orde.

Foto Ivo de Rooij/Getty

Luchtvaartmaatschappij Ryanair mag zijn in Nederland gevestigde personeel voorlopig niet ontslaan. Dat heeft uitkeringsinstantie UWV dinsdag laten weten aan FNV en pilotenvakbond VNV. De bonden hadden bezwaar gemaakt tegen de voorgenomen ontslagen.

Ryanair wilde zestien piloten en vijftien stewards en stewardessen collectief ontslaan. Zij werken allen op Eindhoven Airport.

Een UWV-woordvoerder zegt dat Ryanair „niet aan alle vereisten heeft voldaan” voor het collectieve ontslag. Wat de luchtvaartmaatschappij precies heeft nagelaten, wil de instantie niet zeggen. Volgens FNV en VNV heeft UWV het besluit genomen omdat Ryanair niet met de bonden heeft overlegd.

Woordvoerder Joost van Doesburg van VNV legt uit dat het UWV zo’n overleg eist voorafgaand aan een collectief ontslag. Ryanair sprak wel met FNV, maar weigerde tot nog toe met pilotenvakbond VNV in gesprek te gaan. Van Doesburg: „Als bonden willen wij onze eigen onderhandelingsdelegatie samenstellen. Omdat dat niet mocht, heeft het UWV geconcludeerd dat het het ontslag niet in behandeling neemt.”

Een zegsman van de Ierse luchtvaartmaatschappij wil niet reageren. Ryanair moet nu zijn ontslagdossier voor UWV in orde gaan maken. Voorlopig worden de 31 werknemers gewoon doorbetaald.

Ryanair is sinds afgelopen zomer in een slepend conflict verwikkeld met zijn in Nederland gevestigde piloten en cabinepersoneel. Na een periode van stakingen voor betere arbeidsvoorwaarden besloot de luchtvaartmaatschappij in oktober zijn basis in Eindhoven te sluiten. De werknemers zouden gedwongen naar andere landen overplaatst worden.

Ryanair voerde „bedrijfseconomische redenen” aan voor de voorgenomen sluiting. Een rechter oordeelde begin november dat het bedrijf zijn personeel lijkt te willen straffen. Ondanks de uitspraak van de rechter zette Ryanair zijn plannen door. Werknemers die zich tegen de overplaatsing zouden verzetten, zouden worden „uitgefaseerd”.

Er werkten op dat moment 49 piloten en 98 cabinemedewerkers in Eindhoven. Van een deel van hen kon Ryanair het contract opzeggen omdat ze nog in hun proeftijd zaten of omdat ze zzp’er waren. Dat gold volgens VNV voor dertien piloten, hoewel zij wel verplicht alleen voor Ryanair werkten. Het VNV spreekt van „schijnzelfstandigheid”. De stewards en stewardessen zijn met name jongvolwassenen uit Italië, Spanje en Portugal. Veel van hen stemden wel in met overplaatsing naar een nieuwe basis in Berlijn.