Groei Schiphol zwakt af door capaciteitsgebrek

Luchtvaart Er werden vorig jaar 71 miljoen passagiers vervoerd, 3 miljoen meer dan in 2017. De groei van het vliegveld vlakt wel af.

Met 499.500 vliegbewegingen zit Schiphol tegen zijn grenzen aan.
Met 499.500 vliegbewegingen zit Schiphol tegen zijn grenzen aan. Foto Robin van Lonkhuijsen/ANP

Luchthaven Schiphol heeft vorig jaar 71 miljoen reizigers verwerkt, bijna drie miljoen meer dan in 2017. Dat blijkt uit de voorlopige jaarcijfers die de luchthaven maandag bekend heeft gemaakt.

De stijging van het aantal passagiers, circa 3,6 procent, was in 2018 minder sterk dan in het jaar ervoor. Toen bedroeg de toename 7,7 procent.

Dat de passagiersaantallen niet meer zo sterk groeien als eerst, komt doordat Schiphol aan zijn maximumcapaciteit zit. Net als in 2017 waren er vorig jaar op het vliegveld ongeveer 499.500 vliegbewegingen, oftewel vertrekkende en inkomende vluchten. Meer dan 500.000 mag Schiphol er jaarlijks niet verwerken. De laatste jaren kruipt de luchthaven steeds dichter naar deze limiet.

Meer vliegbewegingen

Om ervoor te zorgen dat de groei van Schiphol niet nog verder stagneert, willen de luchthaven, de luchtvaartsector en het bedrijfsleven het aantal vliegbewegingen laten stijgen tot 600.000 in 2030. Omwonenden, overheden en de milieubeweging willen dat juist niet. Zij vrezen voor milieuschade en geluidshinder. Overleg tussen de partijen heeft tot nu toe nog geen akkoord opgeleverd.

De oplossing zou kunnen liggen bij de uitbreiding van Lelystad Airport, ware het niet dat het ook daarmee nog niet wil vlotten. Het kabinet was van plan goedkope vakantievluchten te verplaatsen naar Lelystad, zodat op Schiphol meer plaats zou vrijkomen voor duurdere zakenvluchten. De Europese Commissie heeft dat voornemen echter geblokkeerd, omdat het de vrije marktwerking zou belemmeren.

Vluchtverdeling

In januari komt Den Haag met een nieuw voorstel voor de verdeling van vluchten over Schiphol en Lelystad. Of de geplande opening van Lelystad Airport in 2020 doorgaat, is onzeker.

Maandag zei Schiphol-directeur Dick Benschop op de nieuwjaarsreceptie van de luchthaven verder dat het aantal klachten van omwonenden verdrievoudigd is. 11.500 mensen meldden in 2018 overlast bij het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS). Dat is een record. 15 juli 2018 was de dag die de meeste overlast opleverde. De Polderbaan was toen gesloten, waardoor veel vliegtuigen een andere route moesten nemen. Honderd mensen dienden een klacht in.

Benschop zei tevens dat hij met de gemeente Amsterdam, spoorbeheerdre ProRail en de NS overeenstemming heeft over de „wens” om de Noord-Zuidlijn naar het vliegveld door te trekken. Er komt dan capaciteit vrij op de spoorlijn naar Schiphol, waardoor er meer internationale treinen zouden kunnen rijden. Over een eventuele financiering van de uitbreiding van de metrolijn is nog geen duidelijkheid. Een jaar geleden leken de plannen voor het doortrekken van de lijn voorlopig van de baan, nadat de landelijke politiek duidelijk had gemaakt geen bijdrage te willen leveren.