Reclamedrukwerk

Aantal folders gehalveerd door JA/JA-stickers

De nieuwe JA/JA-stickers hebben er bij de reclamefolderindustrie flink ingehakt: vorig jaar vielen bij slechts 23 procent van de Amsterdamse adressen nog reclamefolders op de mat, waar dat in 2017 nog bijna de helft was. Dat zei Eelco Lulofs, voorzitter van brancheorganisatie MailDB deze week in Het Parool. De gemeente Amsterdam voerde begin 2018 het nieuwe systeem van brievenbusstickers in, waarbij mensen die reclame willen ontvangen een JA/JA-sticker op hun brievenbus moeten plakken. Daarvóór moesten juist bewoners die géén reclame wilden een sticker plakken: NEE/NEE of NEE/JA (geen reclame, wel huis-aan-huisbladen). Een NEE/JA-sticker betekent nu hetzelfde als geen sticker.

Het nieuwe systeem moet papier besparen – per huishouden zo’n 34 kilo papier per jaar, meldt de gemeentesite. Het afgelopen jaar ontving de gemeente volgens een woordvoerder 2.100 klachten over ongewenst reclamedrukwerk. De gemeente gaat dit jaar strenger handhaven bij het onterecht bezorgen van drukwerk.