Brieven

Brieven 5/1/2018

Leuke bestemming

Sorry, ik vlieg toch

Ik voel me inmiddels wel schuldig als ik weer eens het vliegtuig naar Athene pak. Het begint dus door te dringen. Maar ik kom al twintig jaar op die leuke bestemming in Griekenland. Bovendien, zou ik de reis met de trein maken, dan ben ik drie dagen onderweg en veel duurder uit. En dan zie ik bij zo’n klimaattop in Polen alleen een groepje studenten met de trein komen. De anderen zeggen: we hebben het overwogen, maar het duurt zo lang. Nu, dan weet ik: van de mensen zelf moeten we het niet hebben. Het wachten is dus op schonere vliegtuigen en snellere, niet al te dure treinverbindingen. Tot die tijd gebeurt er niets. Het spijt me.

Aalsmeerbaan

Stel ons schadeloos

Iedereen mag vliegen, maar ik hoef niet. Ik heb mijn bekomst van vliegtuigen. Ik woon al bijna zeventig jaar onder de Aalsmeerbaan. Verschrikkelijk. Glas wordt uit de kas geblazen, dakpannen van de daken, parasols vliegen door de tuin. De Stichting Leefomgeving geeft miljoenen aan Aalsmeer om de omstandigheden te verbeteren; het wordt uitgegeven aan de verbouwing van de oude veiling, een bijenparkje. Wat hebben wij, bewoners pal onder de Aalsmeerbaan, daaraan? Stel ons schadeloos – dat verbetert wel degelijk onze situatie.

Moderne vliegtuigen

RyanAir redt ons

De onredelijke baas van RyanAir kan ons een grote dienst bewijzen. De prijsvechter duwt inefficiënte concurrenten uit de markt. RyanAir is niet alleen goedkoop, ze vliegt in moderne vliegtuigen die altijd vol zitten. Dat scheelt veel vervuiling per passagier per kilometer. KLM heeft al jaren een duurzaamheidsprogramma; op sommige trajecten wordt bio-kerosine, verkregen uit gebruikt frituurvet, bijgemengd. Een waardevolle maar ook kostbare innovatie. Te meer omdat het effect aan de andere kant teniet wordt gedaan. KLM immers, blijft doorvliegen in gedateerde jumbojets die vaak niet vol zitten en bieden ook nog eens businessclass stoelen aan. Natuurlijk, de trein verdient de voorkeur. En moeten we toch vliegen, dan graag in moderne en volle vliegtuigen die geen tussenstop maken.

Verre landen

Vliegen was toch wel goed, NRC?

Als trouwe lezer van NRC heb ik juist meerdere malen vernomen dat reizen naar verre landen juist heel goed voor je is. En dan de NS. Wel klagen over goedkope vliegtickets, maar niet de eigen burgers de goedkoopste internationale treintickets aanbieden, terwijl deze via buitenlandse sites wel zijn te boeken. Zo worden de mensen wel heel makkelijk dat goedkope vliegtuig ingejaagd.

Recht op vliegen

7 euro is lachertje

Er zijn meer opties. Minder of zelfs niet vliegen. Maar kennelijk zitten die niet in het assortiment. De aangekondigde vliegbelasting van zeven euro is een lachertje. Ooit was er sprake van recht op onderwijs, gezondheidszorg, pensioen. Daarvoor ging men massaal de straat op. Voor het recht op vliegen hoeft men niet te demonstreren, dat wordt gefaciliteerd door overheid en bedrijfsleven.

Wacht niet langer

Begin bij jezelf

Iedereen is bezig met maatregelen van de overheid. Maar een snellere en effectievere oplossing ligt bij de consument, een aspect dat ik te vaak mis in de discussie over duurzaamheid. Pak zo min mogelijk het vliegtuig, de auto, de brommer. Neem vaker het openbaar vervoer en de fiets. Steek geen vuurwerk af, doe de barbecue en de open haard de deur uit. Het is toch te gek voor woorden dat we gaan wachten tot Vadertje Staat ons dwingt zuiniger en schoner te leven? Ik zeg: Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Rijke egoïsten

Eén keer per jaar

Omdat ik al jaren met het milieu bezig ben, vlieg ik maar één keer per jaar ergens naar toe. Dit jaar ga ik naar Griekenland. Anderen hebben dat besef minder, die gaan rustig drie tot vier keer per jaar met het vliegtuig op reis. Scholen vliegen hun leerlingen naar Italië of Spanje. Dat komt vooral door de goedkope prijs. Vliegen moet duurder worden. We zijn rijke egoïsten die doen waar we zin in hebben. Op dit gebied ben ik geen optimist.

Drama op komst

Dit zijn mijn zorgen

Waar ik bang voor ben is dat we blijven geloven in groei in plaats van stabiliseren wat we hebben.

Waar ik bang voor ben is dat zolang er geen belasting, btw en meer op kerosine wordt betaald in alle landen van Europa, de vliegbewegingen blijven groeien.

Waar ik bang voor ben is dat zowel de rijken als de minder gelukkigen vinden dat ze recht hebben op een goedkope vliegvakantie.

Waar ik bang voor ben is dat de trein nog lang geen alternatief is voor onze gehaaste wereld.

Waar ik bang voor ben is dat we een drama tegemoet gaan dat vergelijkbaar is met wat er nu in Groningen gebeurt: ‘Niet zeuren jullie, Nederland wil het warm hebben.’

Al die mensen die nu al last hebben van het vliegverkeer worden geneutraliseerd met praatjes als ‘isoleer je huis’. Dat je dan geen (slaapkamer)raam meer open kunt doen, is flauwekul, zo wordt er gezegd. Zie het gevecht om Lelystad: half Nederland krijgt er last van omdat de andere helft wil vliegen. De uitbreidingen van Schiphol hebben tot ver in Noord-Holland voor lawaaioverlast gezorgd.

Kortom, ik maak me zorgen.

Welgestelde lezers

Profiteer!

Hartelijk dank voor het plaatsen van een paginagrote advertentie! Deze was helemaal op mij, uiterst welgestelde NRC-lezer, toegesneden. Het gaat om de Air Cruise ‘Parels van Down Under’; een vlucht met een privé-vliegtuig, 46 business class seats, 22 dagen, naar Australië, Tasmanië en Nieuw-Zeeland. Kosten: vanaf 39.995 per persoon.

Samen met mijn reislustige partner dus 80.000 eurootjes voor een trip van drie weken, exclusief de genereuze fooien. Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan!

Is dit niet geweldig? Het stond er niet bij, maar ongetwijfeld is er ook de garantie dat de medereizigers net zulke mensen zijn als ikzelf. Want tijdens dit droomreisje wil ik natuurlijk geen gezeur aan mijn kop over klimaatverandering.

En, o ja, uiteraard ook niet over milieubelasting op vliegtuigbrandstof. Kom zeg, lazer toch gauw op met je praatjes over opwarming van de aarde! Ik ben rijk. Ja?

    • Gerrit Teule
    • M.L. Cuijpers
    • H. de Vries
    • Christiaan Heijne
    • Paul Holdert
    • Joris Laseur
    • Henk Bok
    • Miriam Groensmit
    • Jan Scheffers