Thuiskok

Stamppotsmoothie

Laten we deze eerste week van 2019 supergezond afsluiten. U kunt deze stamppot ook gewoon als avondmaal eten. Maar mocht u nog een restje over hebben, dan kan het zo in de blender voor een smoothie.

Pel de mandarijnen boven een kom en verwijder zo veel mogelijk wit. Leg de mandarijnen in een steelpan en giet het opgevangen sap erover. Breng aan de kook en laat 5 minuten op laag vuur staan. Draai het vuur uit en plaats het deksel op de pan. Laat 10 uur marineren.

Schil en was de aardappelen en snijd in vieren. Schil en was de wortels en snijd in grote plakken. Kook de aardappelen en wortels in 15 minuten beetgaar. Hak de kruidnoten en de kardemompeulen grof en halveer het vanillestokje. Breng in de steelpan sinaasappelsap, kardemompeulen, steranijs, honing, citroensap en vanillestokje aan de kook en laat circa 5 minuten op laag vuur staan. Giet de aardappelen en de wortels af en stamp tot een puree. Roer de melk en een klontje boter erdoor. Breng op smaak met zout. Meng de kruidnoten erdoor. Warm de mandarijnen kort voor het serveren op in het sinaasappelsap en serveer als bijgerecht bij de stamppot.

Pel, als je de volgende dag nog restjes overhebt, voor de smoothie de banaan en doe alle ingrediënten met de restjes stamppot in de keukenmachine, behalve de kaneel. Mix op volle kracht tot een dikke, gladde massa. Schenk de smoothie in een groot glas met een beetje kaneel erover.

    • Sam de Voogt