FNV: dit moest een keer gebeuren

Containertransport Het containervervoer op zee is door voortdurende schaalvergroting volledig doorgeslagen, klaagt de vakbond FNV.

Containers aan dek
Containers aan dek

Iedereen heeft het maar over die strandjutters op de Waddeneilanden, maar veel te weinig mensen maken zich volgens vakbondsbestuurder Niek Stam van FNV Havens druk over de werkelijk belangrijke kwestie: hoe heeft dit ongeluk met de MSC Zoe kunnen gebeuren? Rijen met „containers zijn omgeflikkerd”, in de woorden van Stam.

Het hoofdkantoor van de internationale rederij Mediterranean Shipping Company (MSC) in Genève – het op een na grootste bedrijf op het gebied van containertransport over water – zegt het overboord waaien van 270 containers „nader te analyseren”. Hun schip, gebouwd in 2015 en varend onder Panamese vlag, is een van de modernste en grootste containerschepen ter wereld: 395 meter lang en 59 meter breed. Het schip kan 19.000 containers tegelijk vervoeren.

Lees ook: Terschelling houdt nog lang last van deze rotzooi

Vakbondsman Stam zegt met veel belangstelling uit te zien naar de uitkomsten van de analyse van dit ongeluk, maar hij heeft al zo zijn vermoedens over de oorzaak. Het in zee vallen van honderden containers komt volgens de FNV’er omdat „de automatisering en de schaalvergroting” in het goederentransport op zee „volledig is doorgeslagen”.

Uitgekiende verdeling

Stam wijst erop dat het nog niet zo heel lang geleden is dat het laden van schepen gebeurde door goed opgeleide havenwerkers die op een kraan zaten en door middel van een laadplan met uitgekiende gewichtsverdeling alle containers een plekje op een schip gaven. De zwaarste containers onderop en de containers met gevaarlijke stoffen boven en aan de rand om het brandgevaar te beperken. „Nu gebeurt het laden voor 80 à 90 procent door de computer. Alleen het laatste stukje wordt handmatig weggetikt.”

Containerschepen worden volgens de vakbondsman onhandelbaar groot. Er zijn schepen die nu al in één keer 23.000 containers kunnen vervoeren. „Een schip beweegt op zee mee met de deining van het water. Die schepen worden nu zo groot dat alle sjorringen kunnen losschieten. Alle containers vallen dan als dominostenen”, zegt Stam.

Lees ook: Gif spoelt aan op strand

De vakbondsbestuurder voelt zich naar eigen zeggen al een tijdje „een roepende in de woestijn”. Het containervervoer moet steeds efficiënter gebeuren. Rederijen fuseren: meer dan de helft van het containervervoer is volgens Stam in handen van maar vier grote rederijen. Het vervoer staat volgens de vakbond bovendien onder steeds grotere tijdsdruk. Als op een schip met 19.000 containers er 2.000 in een haven moeten worden gelost en geladen, gaat dit steeds sneller om te voorkomen dat de overige 17.000 containers aan boord te lang in de haven moeten wachten. „Er is te weinig menselijke maat overgebleven. Dat kan niet goed blijven gaan.”

    • Marcel Haenen