Upsammy: Complexe beats en een glashelder geluid

Rijzende ster Upsammy maakt muziek met gebroken beats die je doen dansen op de vloer en in je hoofd. Begin 2019 verschijnt haar debuutalbum.

Foto Merlijn Doomernik, illustratie Olf de Bruin

Toen de jonge dj en producer Upsammy begin maart op dezelfde clubavond als dj Legowelt werd geboekt, leek het alleen maar logisch dat ze haar EP Another Place voor hem meenam. Ze had immers zijn sample gebruikt. Maar toen ze hem zag, deed ze niets. Kapot verlegen. Vervolgens koos hij uitgerekend die plaat als een van zijn twee favoriete tracks van 2018.

De anekdote zegt evenveel over de bescheidenheid van de jonge producer Thessa Torsing (22) als over de kwaliteit van haar werk. Twee jaar geleden werd ze bekend onder de naam Upsammy dankzij twee bijdragen aan de Paerels-compilatie van het Rotterdamse label Nous Klaer. Het eerste nummer, ‘Wish I Could Still…’, is een beatloos liefdesliedje met nostalgisch mijmerende synthesizers. Het tweede stuk, ‘A Picture of U’ klinkt juist uitgesproken opgetogen. Het is typerend voor de twee kanten van Torsing: ze klinkt fris en futuristisch, toch vloeien emoties ook vrijelijk in haar werk. Onlangs verscheen haar tweede EP op het kunstzinnige Whities-label waarop ze de fastfowardknop indrukt richting toekomst: complexe beats roffelen staccato, het geluid is glashelder. Begin volgend jaar verschijnt ook haar eerste album op Nous Klaer, dat iets meer een luisterplaat is maar evengoed overdonderend mooi. Torsing maakt muziek die je net zo makkelijk doet dansen op de vloer als in je hoofd.

Haar naam komt van het Ramses Shaffy-liedje (‘Hoog Sammy, kijk omhoog!’). Ze studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, maar begon al met het samplen van haar gitaar bij haar ouders thuis in Naarden. Leer nou eens een liedje, zei haar vader dan. Maar Torsing zat liever achter de knoppen van alle partijen en ging muziek schrijven met software. Via vrienden leerde ze dj’s kennen als Kim Ann Foxmann, maar ze luisterde ook veel naar Jimi Hendrix. Op de eerste plaat die een vriend van haar naar Nous Klaer stuurde, Zona, hoor je nog de snaren van haar oude gitaar.

Als je haar achter de draaitafels ziet – rode wangen, polo, blik omlaag – lijkt ze niet het type dat illegale raves organiseert met vrienden, waar ze het draaien toch echt leerde. Ze kon er qua muziek alle kanten op. „Soms ben ik bang dat ik te veel verwacht van een dansvloer”, zei ze onlangs tegen muzieksite Resident Advisor. Met haar mix van drum ’n bass, dub step, electro en gebroken techno is ze geen publieksspeler, maar je hoort meteen: dit is Upsammy. Al een jaar mag ze zich huis-dj van de Amsterdamse club De School noemen. Nadat ze een avond voor de Britse dj Ben UFO had mogen openen en een radioshow had opgenomen voor zijn ‘RinseFM’, gaat het ook internationaal hard. In augustus maakte ze haar debuut in de Panoramabar van de bekende Berlijnse club Berghain.

Ook als dj heeft ze een stijl die volledig eigen klinkt. De snelheid en complexiteit van de ritmes maakt dat je moet dansen, maar de beats zijn nooit hard of lomp. Op het juiste moment weet ze chaos terug te brengen tot helderheid met een welgemikte piano-break of door haar set even helemaal stil te leggen. Zelf vindt ze het belangrijk om verrast te worden tijdens een dj-set, zo vertelde ze aan Resident Advisor. „Ik wil niet moeten leunen op drugs om lol te hebben. Ik wil de gekkigheid horen in de muziek.”

Upsammy draait o.a. 9 febr in club WAS. Deze zomer staat ze op DGTL, Lentekabinet en Sonar. Inl: residentadvisor.net

    • Rolinde Hoorntje