Dit schip verloor wel héél veel containers

Noordzee Een vrachtschip verloor 270 containers in de Noordzee. Dat gebeurt vaker bij stormachtig weer. „Maar meestal zijn het er vijf of zes.”

Geïnteresseerden bekijken de aangespoelde spullen op Vlieland.
Geïnteresseerden bekijken de aangespoelde spullen op Vlieland. Foto Marjet van Veelen/VVV Vlieland

Dat er bij stormachtig weer zeecontainers overboord slaan, gebeurt wel vaker. Maar nu waren het er wel heel erg veel. In de nacht van dinsdag op woensdag raakte een vrachtschip ten noorden van het Duitse Waddeneiland Borkum 270 containers kwijt.

Zeker 21 containers en nog veel meer losse spullen spoelden aan op de Nederlandse Waddeneilanden. Er waren meldingen vanaf Schiermonnikoog tot en met Texel. Andere containers drijven nog in het water of zijn gezonken.

Strandjutters kwamen woensdag in groten getale op de aangespoelde spullen af. Ze vonden onder meer slippers, auto-onderdelen, Ikea-meubels, gloeilampen, televisies en speelgoed. Ook donderdagochtend gingen in alle vroegte en gewapend met zaklampen en andere lichtjes ‘zoeklustigen’ op pad om de stranden (opnieuw) af te struinen naar aangespoelde spullen.

Het vrachtschip dat de containers kwijtraakte, de MSC Zoe, behoort tot de grootste containerschepen ter wereld. Het is bijna 400 meter lang en kan zo’n 19.000 containers vervoeren. Het is eigendom van de op één na grootste containervervoerder, Mediterranean Shipping Company (MSC), gevestigd in Zwitserland. Het schip was op weg naar Bremerhaven in Duitsland. Het containerschip is na het verlies van de containers doorgevaren naar de Duitse havenstad.

Aangespoelde spullen op het strand van Vlieland.
Foto Marjet van Veelen/VVV Vlieland
Bergwerkzaamheden zijn begonnen op het strand van Vlieland.
Foto AFP Photo

Peroxide

MSC liet in een verklaring weten dat de MSC Zoe op weg naar Bremerhaven in zwaar weer terecht kwam. „Onder zeer zware omstandigheden” raakten containers beschadigd en sloegen overboord, aldus het bedrijf dat de precieze toedracht verder onderzoekt.

„We maken het in Nederlandse wateren een à twee keer per jaar mee dat er containers overboord slaan”, zegt een woordvoerder van de kustwacht. In de meeste gevallen is dat met stormachtig weer. „Maar meestal gaat het om vijf of zes containers. Nu zijn het er extreem veel.”

De kustwacht waarschuwde dat in drie nog niet gelokaliseerde containers gevaarlijke chemicaliën zitten. De gevaarlijke chemicaliën zitten in poedervorm in vaten. Het gaat om organische peroxide, een giftige en licht ontvlambare stof die gebruikt wordt bij de productie van onder meer plastic en rubber. De kustwacht heeft de registratienummers van de drie betreffende containers gedeeld via Twitter. Ook vraagt de autoriteit mensen die de peroxide vinden direct de politie of brandweer in te schakelen.

Andere spullen mochten strandjutters mee naar huis nemen. Normaal gesproken moeten aangespoelde voorwerpen worden ingeleverd bij de gemeente, zo gebiedt de Wet op de strandvonderij. Maar de gemeente Terschelling liet woensdag weten dat de goederen „door contact met zeewater” geen waarde meer hebben en daarom in feite schroot zijn geworden. Alleen de gesloten containers mochten niet worden opengemaakt.

Sonar

De kustwacht is woensdag begonnen om, samen met Duitse collega’s, de nog ronddrijvende containers te lokaliseren met behulp van een vliegtuig. Daarmee zouden ze donderdag bij daglicht doorgaan.

MSC heeft een bergingsbedrijf ingehuurd om de containers en spullen uit zee te vissen. Daarbij worden onder meer gespecialiseerde schepen met sonar ingezet. Het bedrijf schrijft er alles aan te willen doen om de schade te beperken. De berging, ook van de gezonken containers, zal waarschijnlijk nog dagen in beslag nemen.

Rijkswaterstaat heeft de rederij MSC aansprakelijk gesteld voor de kosten die gemaakt worden bij de bergingswerkzaamheden. Het Zwitserse bedrijf is, zoals gebruikelijk, verzekerd voor de kosten van het bergen van de containers.

    • Casper van der Veen
    • Christiaan Pelgrim