Het Bureau Kredietregistratie (BKR) past zijn regels aan om te voorkomen dat mensen die een goedkope lening zoeken daarvoor een slechte aantekening krijgen. Dat zegt de Stichting BKR in gesprek met NRC over de werkwijze van kredietbeoordelaars.
Bij het BKR staan leningen en betaalachterstanden van 10,5 miljoen Nederlanders – wettelijk verplicht – geregistreerd. De score die het bureau hun toekent, op basis van diverse criteria, geeft aan hoe groot de kans is dat iemand een betaalachterstand oploopt. In die berekening telt mee hoe vaak kredietverleners iemand in de voorgaande twaalf maanden toetsen. Zo’n toets wordt gedaan als je een lening aanvraagt of je telecomprovider meer dan 250 euro voor een telefoon laat voorschieten.
/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2018/12/data39701197-f79a81.jpg)
Het BKR beschouwt het als een slecht teken dat consumenten van de ene naar de andere kredietverstrekker hollen. Maar diezelfde ‘shopping-regel’ leidt er ook toe dat consumenten die persoonlijke leningen vergelijken – op zoek naar gunstige tarieven bijvoorbeeld – bestraft worden met een lagere BKR-score. Het kredietregistratiebureau wil daarom zijn scoremethode aanpassen. Wanneer de nieuwe weging van kracht wordt, is nog niet bekend.
Banken gebruiken het BKR om de financiële gezondheid van hun klanten te peilen. Wie een doorlopend krediet of creditcarduitgaven zonder problemen afbetaalt, verhoogt daarmee zijn BKR-score. Nadeel is dat het maximaal te lenen hypotheekbedrag door ander uitstaand krediet afneemt. Directeur Peter van de Bosch noemt dit „de spagaat” van het BKR.
Postcode telt mee in score
In een ‘slechte’ wijk wonen mag formeel geen invloed hebben op leenmogelijkheden of het afsluiten van abonnementen. Veel consumenten hebben andere ervaringen. Postcode speelt bij het BKR geen rol, bureaus als Experian en Focum rekenen het adres enigszins mee in hun kredietscores. Het is geen doorslaggevend element, zeggen deze handelsinformatiebedrijven, die gegevens van miljoenen Nederlanders bijhouden.
Al mag een bedrijf potentiële klanten niet weigeren op basis van hun postcode, het kan bestaande klanten wel anders behandelen. Volgens Focum, dat kredietscores verstrekt aan onder meer de telecombranche, krijgen consumenten in risicowijken minder speelruimte. „Als je in een postcodegebied met verhoogd risico woont en een betalingsachterstand oploopt, stuurt je leverancier je sneller een brief, met een strengere toon”, zegt Focum-directeur Frank Buitenhuis.
Hoe wordt je kredietscore berekend? pagina XXXXXXX