Kunst zien in nieuws

In beeld Beeldend kunstenaar Mies Olthuis liet zich inspireren door een jaar artikelen in NRC.

19/10 Hema weer in Nederlandse handen. („Ze verkopen fascinerend veel sexy lingerie” - damesondergoed gebordurduurd, maat S)
19/10 Hema weer in Nederlandse handen. („Ze verkopen fascinerend veel sexy lingerie” - damesondergoed gebordurduurd, maat S)

Eind 2017 merkte kunstenaar Mies Olthuis dat alle ellende in de wereld haar te veel werd. Ze kreeg zelfs een beetje een hekel aan haar krant – NRC sinds jaar en dag. Ze had kunnen beslissen de krant vaker ongelezen te laten, maar ze deed het omgekeerde. Een jaar lang las ze de krant juist heel goed, op zoek naar inspiratie. Vrijwel elke dag dat de krant uitkwam, koos ze een artikel of een foto waar ze een kunstwerk bij maakte. Een groot schilderij of klein tekeningetje. Een borduurwerk of object.

Ze selecteerde gewoon wat haar interessant leek. De kunst- en sportbijlage gebruikte ze het minst. Want: „kunst is al iets” en sport is „eh, een beetje altijd hetzelfde”, zegt ze. „De foto is altijd een mens, meestal springend naar links of rechts.” Kortom, daar kon ze als beeldend kunstenaar niet zoveel mee.

In totaal maakte ze zo’n 200 werken, gebaseerd op deze krant. Ze had meer gewild, maar er waren wat praktische belemmeringen. Tot twee keer toe liep haar atelier onder door een gesprongen riolering. En de verwarming ging stuk, waardoor de verf niet kon drogen. „Dus er zijn helaas wat hiaten.”

Lastig kiezen was het soms ook. Als ze al bewust op criteria heeft geselecteerd, dan waren het de ontwikkelingen die „iets kunnen betekenen voor het menszijn”. Hoewel, relativeert ze, „ik heb ook gekozen voor een artikel over de Zwarte Cross omdat de bewakingsdienst daar zo lief ‘sfeerbeheer’ wordt genoemd”.

Waar ze achter is gekomen; nieuws is helemaal niet zo vluchtig als ze dacht. Toen ze haar project begon dacht ze wel eens: met dit nieuws moet ik nú aan de slag, anders kan het niet meer. Maar het nieuws dat zij interessant vindt, kwam juist heel vaak terug. „Over een ramp wordt niet maar één keer geschreven, er wordt nog heel lang op teruggekeken. En ontwikkelingen zoals vluchtelingen of de oorlog in Jemen blijven ook terugkomen.”

31 december stopt ze met haar project. En dan komt er wel weer wat anders. Bijvoorbeeld het „totale ontbreken van vrouwen in de mondiale beslismacht”. („Al die grijze mannen in Davos!”) Maar hoe ze dat gaat verbeelden moet ze nog bedenken.

De expositie NRC verbeeld(t) is van 6 tot en met 10 februari te zien in galerie Twelvetwelve in Den Haag. Info: twelvetwelve.gallery