Fransen nemen meerderheid in Londens vliegveld Gatwick

overname

Voor ruim 3 miljard euro verwerft Vinci Airports de meerderheid in de tweede Britse luchthaven. Voor de Fransen is het vliegveld 46.

Het Franse bouwconcern Vinci neemt via dochterbedrijfVinci Airports een meerderheidsbelang in London Gatwick Airport, de op een na drukste luchthaven van zowel Londen als het Verenigd Koninkrijk. Dat heeft de luchthaven donderdag bekendgemaakt. De deal was even vertraagd door de problemen met drones op Gatwick vorige week.

Voor 2,9 miljard Britse pond (circa 3,2 miljard euro) wordt Vinci Airports voor 50,01 procent eigenaar van Gatwick. Vinci Airports is onderdeel van het wereldwijde consortium Vinci, een van de grootste bouwers van infrastructuur ter wereld. Vinci Airports beheert 46 luchthavens in twaalf landen.

De rest van de aandelen van Gatwick Airport blijft in handen van Global Infrastructure Partners (GIP), een Amerikaans investeringsfonds dat is opgezet door Credit Suisse en General Electric In 2009 kocht GIP de luchthaven van de Spaanse eigenaar Grupo Ferrovial voor 1,5 miljard pond (1,6 miljard euro).

Volgens de Financial Times zijn er nog meer aandeelhouders, namelijk fondsen uit Abu Dhabi, Californië, Zuid-Korea en Australië. In een persverklaring noemt Vinci Airports de samenwerking met Global Infrastructures Partners een „strategische zet” voor zijn activiteiten in de Londense luchtvaart.

Gatwick Airport, een van de zes Londense luchthavens, ligt 45 kilometer ten zuiden van het centrum van Londen. Het is een belangrijk vliegveld voor budgetmaatschappijen: de Britse maatschappij easyJet heeft er een grote basis, de Noorse maatschappij Norwegian Air Shuttle vliegt vanaf Gatwick naar de VS en het Verre Oosten. Opmerkelijk is dat er met slechts één start- en landingsbaan 46 miljoen passagiers per jaar worden verwerkt. Ter vergelijking: op Schiphol passeerden in 2017 68,5 miljoen passagiers. Alle Londense luchthavens samen verwerkten in 2017 170 miljoen passagiers. Naar passagiersaantal is Gatwick de achtste luchthaven van Europa. De luchthaven had tussen maart 2017 en maart 2018 een omzet van 764,2 miljoen pond, ruim 1,1 miljard euro.

De concurrentie onder de Londense luchthavens is groot. In juni verloor Gatwick de race met Heathrow om een nieuwe start- en landingsbaan in het zuidoosten van Engeland. De aanleg van deze derde baan voor Heathrow is zeer omstreden. Dezelfde maand kondigde Gatwick aan 1,5 miljard pond te investeren in uitbreiding van de luchthaven, in de hoop in de komende vijf jaar 7 miljoen passagiers meer te gaan vervoeren. Een reservebaan moet daarvoor worden verplaatst.

Het vliegverkeer op Gatwick werd vorige week stilgelegd vanwege drones die op de luchthaven werden gesignaleerd. Uit vrees voor botsingen met vliegtuigen – de drones vlogen dicht bij de baan – werden alle vluchten geschrapt. Tussen 19 en 21 december werden circa duizend vluchten geannuleerd. Het is nog altijd niet duidelijk wie met de drones vloog. Vrijdag werden twee mensen opgepakt, maar die zijn inmiddels zonder aanklacht vrijgelaten.

    • Cosette Molijn