Rijden met navigatiesysteem standaard in rijexamen

Ook worden vanaf maart de instructies voor de parkeeropdracht strikter, aldus het CBR.

Een kandidaat tijdens zijn rijexamen.
Een kandidaat tijdens zijn rijexamen. Foto Lex van Lieshout/ANP

Vanaf maart zal iedereen die rijexamen doet standaard worden getoetst op rijden met een navigatiesysteem. Dat bevestigt het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) vrijdag na berichtgeving in De Telegraaf.

Een woordvoerder van het CBR stelt dat het tijd was voor de nieuwe toetsing omdat “toch bijna alle auto’s een navigatiesysteem hebben en mensen vaak hun telefoon gebruiken. Op deze manier willen we het rijexamen laten aansluiten bij het echte leven”. De herziene toetsing begint in maart om rij-instructeurs voldoende tijd te geven hun leerlingen voor te bereiden.

Drie opties

Het gaat om een aanpassing van de routeopdracht tijdens het praktijkexamen voor aspirant-automobilisten. Hierbij wordt de kandidaat gevraagd naar een bepaalde bestemming te rijden. Tot op heden kon de examinator nog kiezen uit drie verschillende opties: rijden naar een zichtbaar oriëntatiepunt, zoals een toren of flat, een zogeheten clusteropdracht, waarbij een reeks richtingaanwijzingen opgevolgd moet worden, of het volgen van een route met een navigatiesysteem. Vanaf komend jaar is er geen keuze meer mogelijk en wordt het standaard de laatste optie: rijden met het navigatiesysteem.

Als de navigatie uitvalt tijdens het rijexamen zal de examinator terug moeten vallen op de clusteropdracht. Tijdens de rijlessen dient deze dus nog wel geoefend te worden. De oriëntatiepunt-opdracht komt geheel te vervallen.

Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid

Er worden nog meer aanpassingen gedaan aan de bijzondere verrichtingen in het rijexamen. Zo wordt de stopopdracht afgeschaft. Daarbij moesten kandidaten zelf een plek zoeken om de auto stil te zetten, vanuit waar ze makkelijk weer weg konden rijden. Deze opdracht wordt vervangen door recht achteruit rijden. Ook zullen er bij de parkeeropdracht preciezere instructies worden gegeven. Zo mocht een kandidaat tot nu toe zelf kiezen waar hij of zij ging parkeren, vanaf maart wijst de examinator een precies parkeervak aan.

De aangepaste praktijkoefeningen zijn onderdeel van het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021. Navigatiesystemen zijn niet nieuw bij de rijexamens: sinds september 2011 moet een examenauto er verplicht mee uitgerust zijn.