Overleg over groei Schiphol nog zonder resultaat

Omwonenden, overheden, het bedrijfsleven en de luchtvaartsector onderhandelden de afgelopen weken intensief over de toekomst van de luchthaven na 2020.

De verkeerstoren van Schiphol.
De verkeerstoren van Schiphol. Foto Piroschka van de Wouw/Reuters

Het overleg over de toekomst van luchthaven Schiphol na 2020 heeft nog niet tot een akkoord geleid. Omwonenden, overheden, het bedrijfsleven en de luchtvaartsector hadden het voor Kerst eens willen zijn. Dat is echter niet gelukt, melden zij vrijdag in een persbericht. De betrokken partijen verschillen nog van mening over de groei van de luchthaven.

Een overeenkomst wordt nu in januari verwacht. Zodra de onderhandelingen zijn afgelopen, wordt het resultaat voorgelegd aan minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD). Het is de bedoeling dat zij dan nog in 2019 een besluit kan nemen over hoe het tussen 2020 en 2030 verder gaat met Schiphol.

De gesprekken vinden plaats in de Omgevingsraad Schiphol (ORS), een orgaan waarin alle belanghebbenden in het Schiphol-dossier zijn vertegenwoordigd. Zij onderhandelden de afgelopen weken intensief. Ze zijn het inmiddels met elkaar eens op de meeste punten, zoals veiligheid en de noodzaak om reizigers te laten kiezen voor de trein in plaats van het vliegtuig.

Meer vliegbewegingen

Het onderwerp waarop de meningen nog sterk uiteen lopen, is het aantal inkomende en vertrekkende vluchten (‘vliegbewegingen’) dat Schiphol per jaar mag verwerken. Tot en met 2020 is de luchthaven gebonden aan een maximum van 500.000 vliegbewegingen per jaar. Schiphol, de luchtvaartmaatschappijen en ondernemersvereniging VNO-NCW willen dat aantal geleidelijk laten stijgen tot 600.000 in 2030.

Lees meer over het ORS-overleg: Moeizaam polderen over Schiphol

Daarbij ondervinden ze tegenstand van omwonenden, overheden en de milieubeweging. Die pleiten voor veel beperktere groei, of zelfs voor krimp. Ze vrezen dat een veel groter aantal vliegbewegingen op Schiphol zal zorgen voor milieuschade en geluidsoverlast.

De partijen in de ORS lieten vrijdag ook weten dat ze meer duidelijkheid nodig hebben over de toekomst van Lelystad Airport voordat ze het definitief met elkaar eens kunnen worden. Lelystad moet vanaf 2020 een oplossing vormen voor het capaciteitsprobleem op Schiphol, ware het niet dat de uitbreiding van de luchthaven in Flevoland op flinke obstakels is gestuit. Het kabinet wil budgetvluchten van Schiphol naar Lelystad verplaatsen, zodat op dat eerste vliegveld meer ruimte vrijkomt voor economisch relevantere vluchten. Dat mag echter niet zomaar, liet de Europese Commissie onlangs weten. Ook maatschappijen die nu niet op Schiphol vliegen, moeten van Brussel een kans krijgen.

    • Vincent Sondermeijer