NS schrijft eenderde minder boetes uit voor zwartrijden

Inmiddels zijn op 76 stations de toegangspoortjes gesloten waardoor het moeilijker is om, expres of per ongeluk, zwart te rijden, aldus NS zelf.

Het is door de toegangspoortjes moeilijker om zwart te rijden.
Het is door de toegangspoortjes moeilijker om zwart te rijden. Foto Niels Wenstedt/ANP

Vervoerder NS heeft in 2018 ongeveer eenderde minder zwartrijders beboet dan drie jaar eerder. Dit jaar schreven treinconducteurs 230 duizend boetes uit voor zwartrijden, meldt het bedrijf vrijdag. In 2015 waren dat er nog 350 duizend.

De daling is onder andere het gevolg van het sluiten van de toegangspoortjes, zegt NS. Het bedrijf begon daar in 2015 mee en inmiddels zijn op 76 stations de poortjes dicht. “Het wordt door de toegangspoortjes in praktische zin natuurlijk moeilijker om zwart te rijden, of je dit nu expres doet of per ongeluk vergeet in te checken”, aldus een woordvoerder.

Een andere oorzaak van de daling is dat het service- en veiligheidspersoneel op de stations meer optreedt zodra zij zien dat iemand door een toegangspoortje achter iemand aanloopt, of zelfs eroverheen springt. “Vaak krijgen controleurs mensen dan zover alsnog een kaartje te kopen”, zegt de woordvoerder. In de afgelopen jaren zijn de conducteurs even vaak blijven controleren, dus daar kan het verschil in uitgeschreven boetes niet aan liggen, aldus de woordvoerder.

Het aantal reizigers bij NS blijft stijgen. In 2016 vervoerde het bedrijf 1,2 miljoen reizigers per dag, in 2017 steeg dit aantal naar 1,3 miljoen.

Een jaar geleden sloten ook de poortjes in Den Haag, Utrecht en Rotterdam

Minder meldingen van agressie

Ook meldt NS dat de agressie tegen NS-personeel is afgenomen. Het aantal meldingen nam in 2018 met 27 procent af ten opzichte van vorig jaar. Ruzies over boetes zijn de belangrijkste aanleiding van geweldsincidenten.

Belangrijk detail is dat het hier gaat om het aantal meldingen. Het daadwerkelijke aantal is niet volledig te achterhalen, omdat ook voorvallen ongemeld blijven.

NS ziet een verschuiving van geweldsincidenten in de trein naar het station. “Ook dat is een logisch vervolg van de toegangspoortjes. Op stations zijn incidenten beter beheersbaar. Het service- en veiligheidspersoneel is geschoold om met dit soort situaties om te gaan, en ook kunnen zij makkelijker politie of andere hulpdiensten inschakelen als dat nodig is.” Zowel personeel als reizigers voelen zich steeds veiliger, aldus NS.