Nederlandse Takeaway.com koopt Duitse activiteiten Delivery Hero

Voor 930 miljoen euro is het moederbedrijf van maaltijdbezorger Thuisbezorgd.nl nu marktleider in Duitsland.

CEO Jitse Groen van Takeaway komt op de fiets aan bij Beursplein 5 voor de beursgang van het bedrijf in 2016.
CEO Jitse Groen van Takeaway komt op de fiets aan bij Beursplein 5 voor de beursgang van het bedrijf in 2016. Foto Koen van Weel/ANP

Het Nederlandse Takeaway.com koopt voor 930 miljoen euro de Duitse activiteiten van Delivery Hero. Takeaway.com en Delivery Hero zijn de twee grootste spelers in Duitsland en al een tijd verwikkeld in een concurrentiestrijd.

Met de aankoop wordt Takeaway.com marktleider in Duitsland. De koers van Takeaway.com steeg vrijdagochtend met bijna 27 procent ten opzichte van de slotkoers donderdagavond.

Takeaway.com is in Nederland bekend van Thuisbezorgd.nl, maar in Duitsland actief met het label Lieferando.de. Met de koop van Delivery Hero krijgt het de merken Lieferheld, Pizza.de en Foodora bij.

Takeaway.com betaalt 508 miljoen euro in contanten en 422 miljoen euro in de vorm van aandelen. Met die 9,5 miljoen aandelen wordt Delivery Hero voor 18 procent eigenaar van Takeaway.com.

Lees meer over hoe Takeaway inzette op de strijd met Delivery Hero

De omvang van de Duitse activiteiten van beide bedrijven is vergelijkbaar. In de eerste drie maanden van 2018 verwerkte Delivery Hero Germany, net als Takeaway.com, zo’n 23 miljoen bestellingen. Delivery Hero had in dat kwartaal een omzet van 76 miljoen euro, Takeaway 60 miljoen euro.

Nog geen winst

Hoewel de verkoopcijfers van Takeaway.com blijven stijgen, maakt het bedrijf nog altijd geen winst. Vorig jaar leed de grootste maaltijdbezorger van het Europese vasteland nog een verlies van 42 miljoen euro. Duitsland is voor Takeaway.com al een aantal jaar de belangrijkste groeimarkt.

Eerder dit jaar maakte het Duitse Delivery Hero bekend het merk Foodora in Nederland te staken, omdat het vrijwel ondoenlijk is om hier marktleider Thuisberzorgd.nl te verstoten. Ook wilde het concern van af van zijn Australische, Franse en Italiaanse activiteiten.

Lees ook: Duitsland is de grootste markt voor Takeaway.com
    • Cosette Molijn