Maaltijdbezorger

Moeder van Thuisbezorgd.nl koopt Duitse concurrent

Het Nederlandse Takeaway.com, moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, koopt voor 930 miljoen euro de Duitse activiteiten van concurrent Delivery Hero. De koers van Takeaway.com schoot vrijdagochtend omhoog en stond rond 11.00 uur bijna 27 procent hoger dan donderdagavond. Met de aankoop wordt Thuisbezorgd.com marktleider in Duitsland. De maaltijdbezorger is al actief in Duitsland met Lieferando.de en krijgt er nu de merken Lieferheld, Pizza.de en Foodora bij. Takeaway betaalt 508 miljoen euro in contanten en verkoopt aandelen ter waarde van 422 miljoen euro. Daarmee wordt Delivery Hero voor 18 procent eigenaar van Takeaway.com.

De omvang van de Duitse activiteiten van beide bedrijven is vergelijkbaar. In de eerste drie maanden van 2018 verwerkte Delivery Hero Germany, net als Takeaway, 23 miljoen bestellingen en had een omzet van 76 miljoen euro. Takeaway had een omzet van 60 miljoen euro.

Hoewel de verkoopcijfers blijven stijgen, maakt Takeaway.com nog geen winst. Vorig jaar leed het bedrijf een verlies van 42 miljoen euro. Duitsland is voor Takeaway.com al een aantal jaar de belangrijkste groeimarkt. Eerder dit jaar maakte Delivery Hero bekend het merk Foodora in Nederland te willen verkopen, omdat het niet lukt om marktaandeel af te nemen van Thuisbezorgd.nl. (NRC)